Hae
JohanOnFitness

Suunnitelma Raskauskilojen Pudottamiseen

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Nyt kun oma ulkomuoto muistuttaa lähinnä plussapalloa, niin mielessä on pyörinyt kysymys miten minä tulen palautumaan raskaudesta. Kukaanhan ei voi tietää vastausta tälle, koska kaikki me olemme yksilöitä ja raskaudesta toipuminen vie toisella muutaman viikon ja toisella vuoden. Aina voi toivoa parasta, mutta sillä ei tässä tapauksessa ole mitään merkitystä lopputulemaan.

Haluan kumminkin leikkiä ajatuksella ja tehdä oman suunnitelman omasta palautumisestani.

Olen oppinut tähän ikään mennessä aika paljon omasta kropastani ja sen toiminnasta. Pidän hyvin todennäköisenä, että kun tämä nainen lähtee synnytysosastolle, niin raskauskiloja on sellaiset n. +20-25 kg. Kroppani kerää aika paljon nestettä, joten tuosta luvusta nestettä on useampi kilo.

”Normaalisti” painonnousu raskauden aikana johtuu seuraavista tekijöistä:

  • Lapsi: n. 3,6 kg
  • Kohtu – noin 1 kg
  • Istukka – noin 0,5 kg
  • Rinnat – noin 1 kg
  • Lapsivesi – noin 1 kg
  • Kudoksiin varastoitunut nestemäärä – noin 1,5 kg
  • Lisääntynyt verimäärä – noin 1,5 kg
  • Imetykseen tarvittavat rasvavarastot – noin 0,5–1 kg

Pelkästään näistä kiloja tulee sellaiset: 11 kg.

Nyt kun tunnen oman kroppani ja otan huomioon miten se on nyt jo muuttunut, niin noi luvut joissakin määrin hieman muuttuu. Esimerkiksi rintani ovat kasvaneet jo nyt sellaiset ”pienet” 4 kokoa suuremmaksi. Eli niihin ei varmaan tuo +1 kg ihan riitä. Veikkaan, että niiden osuus on n. 2-3 kg synnytyssairaalaan mentäessä. Nestettä uskon kerääväni synnytykseen asti n. 5-6 kiloa.

Eli tällöin näistä koostuvat kilomäärät olisivat n. 16 kg + päälle ne täyttyneet rasvavarastot eli 5-10 kg.

Uskon, että itse synnytyssairaalaan mulle jää n. 5 kg. Eli oman veikkausen mukaan kotiin viemisiä lapsen lisäksi on sellaiset reilu 15 kg sijoitettuna ympäri vartaloani.

Ensimmäisen kuukauden aikana lähtee nesteet varmasti liikkeelle ja sen aikana uskon painon tipahtavan n. 4 kg. Ensimmäisen kuukauden jälkeen pitäisi sitten saada pikku hiljaa raskauden aikana kerättyjä rasvavarastoja poltettua. Tässä vaiheessa pitää olla malttia, koska painon pudotus ei saisi olla liian kovaa, jotta imetys onnistuu.

Jos kaikki menisi hyvin ja pääsisin esim. normaaleille vaunulenkeille kuukauden synnytyksen jälkeen, niin se tulee olemaan alussa ainoa liikuntamuoto mitä harrastan. Vielä ei voi tietää meneekö synnytys hyvin, tuleeko sektio, jne eli olen ajatellut että, ensimmäinen kuukausi menee ihan vain totutteluna vauva-arkeen sekä paikkojen jonkin asteiseen palautumiseen.

Vaikka palautuisin supernopeasti täytyy esim. ennen salitreenin aloittamista tarkistuttaa vatsalihasten erkauma ja ennen kuin erkauma on kokonaan hävinnyt ei salille ole mulla mitään asiaa.

Käytännössä seuraavin keinoin olen ajatellut palautua takaisin omiin mittoihini ja päästä normaaliin liikkumisrytmiin mukaan:

  • Imetys (imettäminen kuluttaa kaloreita n. 500 päivässä)
  • Vaunulenkit kun niihin kykenen, 1-2 x päivässä tunnin verran
  • Säännöllinen ruokarytmi kuten tähänkin asti 4-5 ateriaa päivässä. Kalorit kumminkin aika ylhäällä ettei liian nopeaa painonpudotusta tule.
  • Napostelut unoholaan
  • Salille sitten kun kroppa on palautunut

Näillä neljällä yksinkertaisella tavalla pyrin palautumaan raskaudesta. Dieetikssi en tätä kutsu, koska dieetille rupean vasta sitten kun en enää imetä. Siitä mulla onkin hyviä kokemuksia ja toimiva ruokavaliokin valmiina. Jos imetys ei jostain syystä onnistuisi, niin silloin voisin aloittaa dieetin jo muutaman kuukauden kuluttua synnytyksestä.

Kaikki edellä mainittu on kumminkin puhdasta spekulaatiota. Nämä asiat selviää kun aika kuluu ja uusi tulokas on täällä. Näistä en myöskään tule stressaamaan vaan hyväksyn asiat sellaisenaan kun ne on ja kuin ne tulevat menemään.

Raskauskuukausi 8.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *