Hae
JohanOnFitness

Kuinka hallita stressiä

Mulla on aika hektinen arki, jonka moni voi kokea todella stressaavaksi, siksi ajattelinkin kirjoittaa kuinka hallita stressiä. Koen, että välillä stressaa enemmän ja toisinaan vähemmän, mutta en missään nimessä ole ihminen, joka stressaa paljon. Olen oppinut monia keinoa, miten hallita stressiä parhaiten. Tässä niistä viisi.

5 tapaa kuinka hallita stressiä

  1. Uni

Nukkuminen on yksi merkittävimmistä keinoista saada stressitasot laskuun. Kannattaa siis nukkua riittävästi. Mä menen joka päivä (muutamia poikkeuksia lukuun ottamassa) nukkumaan kello 9-10 välissä. Herään aina kuudelta, joten vain näin voin taata itselleni riittävästi unta. Oma unenlaatu on tällä hetkellä aika huono, koska rakas taapero itkeskelee öisin, mutta en ole antanut sen vaikuttaa mun perusolemiseen ikinä. Tiedän tämän olevan vain väliaikaista. Tästä onkin hyvä jatkaa seuraavaan vinkkiin, se on nimittäin oma asenne.

  1. Asenne

Asenne ratkaisee aivan kaikessa. Jos sitä antaa itsensä mennä sellaiseen kaoottiseen tilaan, jossa ryntäilee ja säheltää ympäriinsä, niin varmasti käy mielen päälle. Kaikkeen tulee asennoitua, jos ei nyt positiivisesti niin edes neutraalisti. Kannattaa myös pysyä rauhallisena ja hengittää! Todella usein ihmiset tosiaan unohtavat hengittää tarpeeksi syvään. Asennoidu oikein ja ota happea. 🙂

  1. Aikatauluttaminen

Itselleni tämä on yksi tärkeimmistä stressin hallintakeinoista. Mun kalenteri on mun elämä! Merkitsen sinne aivan kaiken ja näin ollen ulkoistan muistamisen kalenterilleni. En stressaa aikatauluista, koska ne ovat kaikki ylhäällä. Tämä on todella yksinkertainen asia, mutta niin toimiva!

  1. Bullet points

Tämä on aika makuasia, mutta mulle tehoaa bullet pointsit. Mulla on töihin ja arkielämään omat bullet pointsit, joita joka viikko päivitän. Näin muistan tehdä miljoonasata asiaa mitä viikon aikana mun täytyy tehdä mun neljässä eri työssä + omassa henkilökohtaisessa elämässä. Tämäkin on sitä oman muistikapasiteetin ulkoistamista. Ei stressaa, että mitä pitää muistaa, koska kaikki on ylhäällä.

  1. Varasuunnitelmat

Joistakin tämä voi kuulostaa oudolta, mutta mulla on monelle elämän osa-alueelle varasuunnitelma eli plan b. Tämä tarkoittaa, että jotain ikävää sattuu, niin tiedän heti mitä teen seuraavaksi. Kaikkea ei elämässä tietenkään voi ennustaa / suunnitella, mutta niihin osa-alueisiin, joihin näitä voi miettiä, niin olen varautunut. Esimerkiksi työt ovat yksi sellainen asia.

Listaan ehdottomasti kuuluu myös liikunta, oikea ravinto, jne. En niitä kumminkaan listannut, koska ne ovat ns. itsestään selvyyksiä. Halusin jakaa nyt hieman erilaisia näkökulmia, kuinka hallita stressiä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *