Hae
JohanOnFitness

Somerinki mainostajan näkökulmasta

Tällä hetkellä kuumimpana puheenaiheena on vaikuttajien someringit. Mitä ringit ovat, miksi ne ovat pystyssä ja miten ne voivat hyödyttää yhteistyöyritystä? Näitä asioita avaan teille enemmän tässä blogikirjoituksessa.

Mikä on somerinki?

Someringillä tarkoitetaan porukkaa / ryhmää, joka toimii esim. Whatsupissa ja sinne jokainen jäsen linkittää oman julkaisunsa aina, kun uusi Instagram-kuva on livenä.

Ringin tarkoituksena on, että ringin jäsenet tykkäävät ja/tai kommentoivat kyseistä julkaisua. Tykkääminen ja kommentointi perustuu yleensä vapaaehtoisuuteen. Olen kyllä kuullut myös sellaisista ringeistä, joissa kommentointi on pakollista, jos rinkiin tulee mukaan.

Miksi rinkejä perustetaan

Instagramin algoritmi muuttuu koko ajan ja välillä muutos on epäsuotuisampaan suuntaan. Algoritmi suosii niitä julkaisuja, jotka aiheuttavat reaktioita, varsinkin ensimmäisen 20 minuutin sisällä. Tämä suosiminen tarkoittaa sitä, että mitä enemmän reaktioita on, niin sitä paremmin se oma kuva näkyy sun omille seuraajille.

Sanottakoon, että jos näitä reaktioita tulee hurjasti ensimmäisen 20 minuutin kuluessa julkaisusta, niin se oma julkaisu voi päästä myös Instagramin Löydä-osioon, jolloin myös uudet potentiaaliset seuraajat löytävät tilin paremmin.

Instagram ei suinkaan toimi niin, että kun julkaiset kuvan, niin automaattisesti kaikki sun omat seuraajat näkisivät sen. Eli meillä on käsissä aikamoinen dilemma; julkaiset kuvan, joka näkyy huonosti sun omille seuraajille, jonka takia et myöskään saa kuvaan reaktioita ja kun et saa reaktioita, niin ajan kanssa näyt koko ajan huonommin. Eli mitä teet vaikka 10 000 seuraajalla, jos julkaisusi kattavuus on seuraajiin nähden minimaalinen.

Tämän takia vaikuttajat perustavat somerinkejä.

Somerinkien hyöty mainostajan näkökulmasta

Olen tehnyt töitä markkinoinnin parissa yli 8 vuotta ja työskennellyt paljon, niin perinteisen median, kuin vaikuttajamarkkinoinnin parissa.

Mainostajan näkökulmasta somerinkien hyöty on seuraava:

  • Vaikuttaja on itse aktiivinen ja on perehtynyt omaan pääkanavaansa, tuntien miten Instagramin algoritmi toimii
  • Vaikuttaja on valmis tekemään töitä, että omat julkaisut saavuttavat enemmän näkyvyyttä (Tarkoittaa, että myös yhteistyöjulkaisun eteen tehdään töitä ja pyritään mahdollisimman suureen kattavuuteen)
  • Yleensä ringit koostuvatkin juuri vaikuttajista eli yhteistyöjulkaisun näkee varmasti myös muita vaikuttajia

Itse en näe mitään eroa oman julkaisun mainostamisella tai someringissä olemisella. Tai no ainoa ero on, että mainonta maksaa, someringissä oleminen ei.

Olen ehdottomasti ostettuja seuraajia vastaan. Ostetut seuraajathan ovat pelkkiä robotteja, jotka eivät tuo sitoutuneisuutta, kattavuutta tai yhtään extra näyttökertaa. Eli ostetut seuraajat ovat vain silmälumetta.

Someringissä reagoinnit, näyttökerrat ja kattavuudet ovat oikeita ihmisiä.

Somerinki VS Blogiryhmät

Facebookissa on ollut iät ajat kymmeniä blogiryhmiä, joissa suurimmissa on yli 6 000 bloggaaja. Näihin kymmeniin ryhmiin bloggaajat jakavat omia blogikirjoituksiaan päivittäin. Ryhmistä tulee liikennettä blogeihin ja näiden ansiosta yhä useampi henkilö voi törmätä blogikirjoituksiin myös Facebookissa.

Whatsupissa toimivat someringit ovat vain vastaavaa toimintaa, mutta Instagramille.

LUE MYÖS: 4 TYÖTÄ JA LAPSI – MITEN ARKI SUJUU

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *