Hae
JohanOnFitness
Kaupallinen yhteistyö

Mitä Lisäravinteita Käytän

Kaupallinen yhteistyö: Laihdutusopas.com

Olen aina treenatessa käyttänyt vakiona tiettyjä lisäravinteita. Nämä jätin kumminkin kokonaan pois raskauden ja imetyksen ajaksi. Nyt kun imetys on vähentynyt merkittävästi ja olen päässyt takaisin kunnon salitreenailun pariin, niin otin lisäravinteet takaisin käyttöön.

Laihdutusopas.com -sivustolla on dieettien lisäksi kirjoitettuna artikkeleita myös lisäravinteista.

Mulla tällä hetkellä käytössä kolme lisäravinnetta, mutta ennen kun pystyn avaamaan mitä ne ovat ja miksi niitä otan, niin aukaisen tätä ravintopuolta enemmän, jotta kaikki ymmärtää mistä oikein puhun. 🙂

Tässä pieni tietoisku. Proteiinit rakentuvat aminohapoista. Välttämättömiä aminohappoja on 20, joista 11 elimistö osaa itse valmistaa. Muut välttämättömät aminohapot tulee saada ravinnosta. Elimistömme tarvitsee näitä välttämättömiä aminohappoja yhtä paljon kuin esim. mineraaleja, välttämättömiä rasvahappoja ja vitamiineja. Välttämättömiä aminohappoja ovat mm: leusiini, isoleusiini, valiini, lysiini, fenylalaniini, metioniini, treoniini, tryptofaani ja histidiini. Hyvälaatuinen proteiini sisältää kaikkia välttämättömiä aminohappoja.

Ensimmäinen käyttämäni lisäravinne on aminohappo nimeltä BCAA.

BCAA

BCAA on jauhetta (saa myös tietääkseni tabletteina), joka sisältää näitä haaraketjuisia aminohappoja, joita meidän keho ei itse pysty valmistamaan eli niitä mitä saadaan vain ravinnosta. Yleensä BCAA:ssa on leusiinia, isoleusiinia ja valiinia. BCAA tehostaa treenistä saatuja tuloksia ja antaa myös energiaa treeniin. Tämä lisäravinne on tärkeää etenkin laihduttajille ja myös kasvisruokavaliolla eläville, koska noissa tapauksissa proteiinin saanti voi olla liian vähäistä.

BCAA:n lisäksi mulla on käytössä tietenkin Hera-proteiinia, jota otan palautusjuomaksi. 

HERA

Hera-jauhetta otetaan yleensä palautusjuomaksi. Jotkut ottavat tätä myös välipalana, jos päivän proteiinin saanti on ollut liian vähäistä.

Palautusjuoman tarkoituksena on keskeyttää katabolinen tila, jonka treeni on saanut kropassa aikaan. Kun katabolinen tila keskeytetään, niin keho aloittaa lihaskudosten korjaamisen ja rakentamisen. Tutkimustuloksissa osoitetaan, että palautusjuomia käyttäneiden lihaskasvu ja kehitys on ollut nopeampaa verrattuna heihin, jotka eivät ole palkkaria käyttäneet.

Lisäyksenä, että jos syöt noin tunnin sisällä kunnon aterian, jossa on lihaa ja hiilihydraatteja, niin silloin palautusjuoma ei ole välttämätön.

Viimeisenä lisäravinteena mulla on käytössä L-Glutamiini. 

L-GLUTAMIINI

Tämä on taas ei-välttämätön aminohappo. Tätä aminohappoa esiintyy lihaksistossa kaikista yleisimmin. Käytännössä kun kroppa on kovassa rasituksessa, niin treenissä kuin vakka sairastaessa, niin tämän aminohapon tarve on suuri. Tämä ravintolisä estää kudosvaurioita ja auttaa elimistön immuunipuolustusta.

Tätä sekoitan suositellun määrän palautusjuomaan.

Lisäravinteista voidaan olla montaa mieltä, mutta itse uskon, että niiden avulla ainakin palaudutaan paremmin ja optimoidaan lihaskasvua. Jos ihminen käy vaan kävelyllä tai harrastaa kevyttä liikuntaa, niin silloin en usko, että näitä on tarpeellista nauttia. Suurin hyöty näistä on varmasti niille ketkä treenaa kovaa.

Lue myös: Dieetti, elämäntapamuutos vai molemmat?

Yksi kommentti

  1. Nina kirjoitti:

    Postausehdotuksia: 1. Päivän ruuat (muutenkin kiinnostaa et mitä syöt/ mitä et laita suuhun missään nimessä/ mitä otat raflassa jne). 2. Imetyksen lopetus (miten tapahtui), 3. Miten teillä nukutaan. 4. Theon vaatteet taas 😍 5. Lempiblogisi 6. Mitä tiedät lukijoistasi (mistä, iät, mihin aikaan blogia luetaan aktiivisemmin yms) 😊

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *