Hae
JohanOnFitness
Kaupallinen yhteistyö

Dieetti, Elämäntapamuutos Vai Molemmat

Kaupallinen yhteistyö: Laihdutusopas.com

Painonpudotuksessa täytyy aina miettiä omaa elämäntapaa ja asioita mitkä ovat johtaneet ylipainoon. Poikkeuksena tietenkin ylipaino, joka on tullut jonkun sairauden seurauksena. Omia rutiineja kannattaa tarkastella suurennuslasin kanssa ja katsoa mitä asioita omassa elämässä tulisi muuttaa, jotta saisi painon nousun kuriin tai laskuun. Joillekin ihmisille sopii elämäntaparemontissa heti alkuun dieetti, jolla saa nopeita tuloksia aikaan. Osoitteessa Laihdutusopas.com on koottu yhteen kaikki trendi-dieetit, vaikka hekin kyllä kannustavat kokonaisvaltaiseen elämäntapamuutokseen.

Tällainen dieetti voi sopia esimerkiksi siinä vaiheessa, jos on todella paljon ylipainoa tai edessä on esim. leikkaus, johon painoa pitää saada alas nopeasti. Jotkut ottavat myös parin viikon dieettejä, joiden tarkoitus on poistaa nesteitä esim. tulevaa lomamatkaa varten. Kaikki riippuu kumminkin siitä omasta lähtötilanteesta. Niukkakalorisen dieetin ei kumminkaan tulisi ikinä kestää liian pitkään, koska silloin oma aineenvaihdunta voi saada kolauksen. Joillekin vaan sopii sellainen lyhyt alkubuusti, jolla saa hommat ns. käyntiin.

Oliko syy dieettiin mikä tahansa, niin siitä tulee aina seurata uudet elämäntavat. Jos elämäntaparemonttia ei tehdä, niin dieetti menee ihan hukkaan. Paino nousee nopeasti takaisin samoihin lukuihin kuin ennen dieettiä ja useasti jopa sen yli. Tämän takia niiden omien rutiinien tarkastelu jo ennen dieettiä on todella tärkeää.

Dieetin jälkeen tulisi siirtyä tähän uuteen terveelliseen ruokavalioon pikkuhiljaa. Jos dieetillä on ollut vaikkapa niukat kalorit, niin elimistö menee hyvin nopeasti shokkiin, jos yhtäkkiä saakin ravintoa taas enemmän. Tällaista siirtymävaihdetta kutsutaan usein reverse-dieetiksi. Reverse-dieetillä nostetaan pikkuhiljaa, viikko toisensa jälkeen kaloreita ns. normaalille tasolle.

Jos elämäntavat ovat jo kunnossa ja painoa halutaan tiputtaa, niin silloin voidaan vain pienentää annoskokoja. Terveelliseen ja tasapainoiseen elämäntapaan kuuluu säännöllinen ruokarytmi. Kun syödään viisi kertaa päivässä, niin aineenvaihdunta pysyy käynnissä koko ajan. Näin ollen elimistö ei myöskään koe tarpeelliseksi varastoida ravintoa kehoon, koska on tottunut saamaan energiaa säännöllisesti. Säännöllinen ruokarytmi pitää myös napostelut kurissa.

Painonpudotukseen ja painon ylläpitämiseen kuuluu myös säännöllinen liikunta. Joillekin se voi olla, vaikka vain kolme kertaa viikossa reipasta kävelyä tai uimista. Joillekin se on sitten salitreeniä tai jotain muuta. Liikunnan tulee olla kumminkin mielekästä ja siinä pitää tulla edes pieni hiki. Kaikki riippuu myös omista tavoitteista.

Jos itse haluan pudottaa painoa niin pidän huolen, että syön säännöllisesti ja riittävästi, mutta en kumminkaan liikaa. Huomaan itse omassa vartalossani, että jos syön liian vähän, niin painolle ei tapahdu mitään. Tämän takia syön dieetillä ollessa viisi kertaa päivässä terveellistä ja monipuolista ruokaa. Itse liputan ehdottomasti elämäntapamuutoksen puolesta, mutta tiedän montakin ihmistä kenelle tehokas dieetti on toiminut hyvin ja antanut hyvän buustauksen alkuun, josta he ovat sitten siirtyneet uusiin elämäntapoihin ja saaneet näin pysyviä muutoksia.

Laihdutusopas.com -sivuilla on koottuna myös paljon muuta painonhallintaan, dieetteihin ja mm. lisäravinteisiin liittyviä juttua. Heidän FB-sivulla on menossa myös arvonta, jossa voi voittaa hyvinvointituotepaketin ja risteilyn (arvo 350 €). Pääsette fb:hen tästä.

Eli kuten otsikossa kysyin Dieetti, Elämäntapamuutos Vai Molemmat, niin ehdottomasti molemmat, jos tavoitteena on pudottaa painoa ja pysyä siinä. 

Onko sulla kokemusta dieetistä, elämäntapamuutoksesta vai molemmista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *