Hae
JohanOnFitness

Terveellinen Ja Simppeli Ruokavalio

Terveellinen ruokavalio on mun mielestä todella yksinkertainen. Siinä ei tarvitse kikkailla ja kauheasti miettiä.

Terveellisen ruokavalion perusta on monipuolisuus; syödään kasviksia, proteiinin lähteitä ja hyviä rasvoja. Tähän voi lisätä vaikka tuoreita marjoja ja sopivissa määrin hedelmiä. Kermakastikkeet kannattaa suosiolla jättää vaikka viikonlopun kohokohtiin. Kastikkeita voi myös tehdä terveelliseksi, mutta toki niiden maku ei ehkä vedä sitten vertoja aikaisemmin totuttuihin kastikkeisiin.

Monipuolista ruokaa kohtuudella. Annoskokoihin kannattaa kiinnittää huomiota! Niiden ei tulisi olla liian suuria tai liian pieniä. Yhä useammin törmään itse siihen, että ihmiset syövät aivan liian vähän.

Päivässä olisi hyvä olla selkeä ateriarytmi. Olisi hyvä, jos aterioita olisi päivän aikana viisi; aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Näin aineenvaihdunta pysyy koko ajan käynnissä ja nälkäkin pysyy kurissa.

Muistakaa juoda vettä. Harva ihminen oikeasti juo vettä sen 2 l päivässä, mutta siihen tulisi pyrkiä. Veden juonti tekee hyvää koko elimistölle.

Herkutella saa! En missään nimessä suosittele totaalikieltäytymistä mistään. Viikossa voi olla yksi ns. vapaampi päivä, kunhan sekin pysyy kohtuudessa. Tai joillekin sopii se, että syö herkun muutaman kerran viikossa, ilman erillistä ”herkkupäivää”. Toki jos haluaa laihduttaa, niin asia on sitten aivan eri, mutta normaalissa arjessa herkuttelu silloin tällöin ei haittaa.

Tässä on esimerkki yhdestä omasta päivästäni: 

Aamupala

  • Kaurapuuro
  • Kananmunan valkuaisia ja 2 kokonaista kananmunaa
  • Pieni lautasellinen tuoreita mustikoita ja mansikoita

Lounas

  • Kanasalaatti
  • oliiviöljyä
  • Riisikakkuja

Välipala

  • Probud-proteiinivanukas

Päivällinen

  • Kotitekoista spagettikastiketta; naudan jauhelihaa 10% rasvaa, täysjyvä spagettia
  • Vihersalaattia

Iltapala

  • Skyr
  • Lautasellinen marjoja

 

Kuvat: Katri Gruner

 

 

5 kommenttia

  1. Elli kirjoitti:

    Kiitos Johanna kivasta blogista! Olen kateellisena seurannut miten hyvin olet palautunut synnytyksestä ja kilotkin jo saanut karistettua. Mulla on samanikäinen poika kuin sulla ja aina jos yritän kiristää ruokavaliota, tuntuu maidontulo tyrehtyvän. Onko sulla ollut samaa ongelmaa? Olis kiva muuten lukea postaus teidän suunnitelmista päivähoidon ja töihinpaluun suhteen. Mukavaa kesää!

    • johannavaris kirjoitti:

      Moikka! Oi kiitos paljon! <3 <3 Mulla ei oo ollu kyllä mitään vaikutusta maidontuotantoon, joka on ollut kyllä onni. Herkuttelen kylläkin edelleen viikottain, mutta kohtuudella. No ne kilot voi tiputella sitten kun ei enää imetä. Itsekin olen yrittänyt ottaa mahdollisimman vähän stressiä koko asiasta. <3 <3

      Itseasiassa kirjoitinkin aikaisemmin, että milloin palaan töihin. Se löytyy tästä: https://johanonfitness.vaikuttajamedia.fi/milloin-palaan-takaisin-tyoelamaan/

  2. A kirjoitti:

    En kyllä suosittelisi/söisi makeutusaineilla täytettyjä välipaloja, mieluummin jotakin puhtaampaa 👍 prode-smoothie vaikka 😊

    • johannavaris kirjoitti:

      Moikka! Joo se on ihan totta, mutta itselle nuo ovat olleet jotenkin helpompia kuin ruveta väsäämään smoothieta. 🙂

    • Tuulia kirjoitti:

      Maustetuissa proteiineissa (joita useimmat smoothieihin käyttää) on yhtä lailla makeutusaineita. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *