Hae
JohanOnFitness

Miten Aloittaa Urheileminen

Muistan kyllä miten vaikeaa se urheilun aloittaminen oli ennen kuin siihen pääsi ns. jyvälle. Kyllä mulle välillä edelleen tulee ”laiskotuskausia”, jos salille ei pääse tarpeeksi usein. Olen huomannut, että mitä enemmän sitä liikkuu, niin sitä aktiivisempi sitä on ja toisin päin.

Miten sitten voisi aloittaa liikunnan? Tein teille pienen listan, johon listasin omia ajatuksia siitä, miten sitä liikunnan aloittamista voisi ainakin helpottaa.

1. Mieti miksi haluat harrastaa liikuntaa ja mitä se vaatii 

Kirjoita vaikka ihan paperille ne syyt miksi haluat aloittaa urheilemisen. Voit listata omia henkilökohtaisia syitä. Niitähän voi olla mm. kunnon parantaminen, laihdutus, kiinteytyminen, stressin purku, pyrkimys terveelliseen elämäntapaan, jne.

Mieti samalla mitä se sinulta oikein vaatii. Miten aikataulutat viikkosi? Mistä joudut luopumaan; näetkö esim. ystäviäsi vähemmän?

2. Mieti mitä lajia haluaisit harrastaa

Onko ikävä teinivuosien harrastuksiin vai haluatko aloittaa jotain uutta? Jos sinulla ei ole ollenkaan liikuntataustaa tai entisestä urheilukerrasta on todella pitkä aika, niin kannattaa aloittaa vaikka ihan kävelystä. Aluksi lisäisin viikkoon vaikka reipasta kävelyä, sauvakävelyä tai uintia. Tarkoituksena olisi päästä taas liikunnan pariin ja kohottaa kuntoa. Suosittelen ehdottomasti myös kehonhuoltoa, jotta liikkuvuus lisääntyisi ja keho osaisi ottaa vastaan monipuolisempaa treeniä jatkossa.

Kun olet päässyt treenaamaan säännöllisesti, niin voit vaihtaa myös lajia. Jos sinua kiinnostaa treenaaminen salilla tai vaikkapa crossfit tai mikä tahansa muu uusi laji, niin ota selvää oman asuinympäristösi liikuntamahdollisuudet. Treenipaikan kannattaa olla kodin läheisyydessä tai työpaikan matkan varrella, jotta matkoihin kuluisi mahdollisimman vähän aikaa. Tämä myös madaltaa kynnystä mennä treenaamaan.

Jos aloitat salillla käymisen, niin suosittelen palkkaamaan vaikka pariksi kerraksi personal trainerin, joka tekee sinulle ohjelman ja neuvoo laitteiden käytössä. Näin saat heti alusta alkaen maksimaalisen hyödyn treeneistä, kun tiedät mitä tehdä ja samalla minimoit loukkaantumisriskit.

3. Aikatauluta

Kannattaa aina aikatauluttaa oma viikko. Itse teen sen yleensä aina sunnuntaisin. Katson mitä tuleva viikko pitää sisällään ja suunnittelen minä päivinä menen treenaamaan. Merkitsen treenikerrat aina kalenteriin ja suunnittelen muut vapaa-ajan menot muille päiville.

4. Aseta tavoite

Vaikka liikunnan aloittamiseen ei olisi jotain yhtä suurta tavoitetta, niin suosittelen asettamaan edes jonkunlaisen päämäärän mitä kohti mennä. Tavoite aina motivoi astetta enemmän, kuin huvikseen treenaaminen. Tavoite voi olla vaikka 10 km lenkki ilman taukoja tai perinteinen kilojen pudotus.

5. Päätä ja tee

Loppujen lopuksi se on ihan sama mitä tavoitteita asetat ja miten hyvin olet aikatauluttanut viikot, jos et kumminkaan niitä toteuta. Tee yksi ainoa päätös; harrastan liikuntaa x kertaa viikossa. Piste. Älä mieti jokaisen treeni kohdalla, että menenkö vai enkö mene. Olet päätöksen jo tehnyt, joten mene ja tee.

Liikunnan aloittaminen voi tosiaan tuntua raskaalta, mutta kun olet harrastanut urheilua noin kaksi viikkoa, niin se alkaa muuttua jo rutiiniksi. Pikku hiljaa pääset siihen, ettei liikunta ole enää pakkopullaa, vaan todella nautit siitä. Muista aina miten hyvä olo liikunnasta tulee ja miten tärkeää se on oman terveyden kannalta.

2 kommenttia

  1. Maare kirjoitti:

    Voi kiitos tästä! Aloittaminen on ollut vaikeaa taas pitkän tauon jälkeen, vaikka tiedän että se alkaisi sujua heti viikon tai parin jälkeen kun vain menisi treenaamaan tai lenkille. Tänään menen! Ja teen juuri tuon päätöksen, että 3-4 kertaa viikossa liikuntaa ja sillä selvä. 😀 Kiitos muistutuksesta.
    Mukavaa viikon jatkoa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *