Hae
JohanOnFitness

Hyvinvoinnin Kulmakivet

Ihmisen hyvinvointi koostuu yleisesti terveydestä, toimeentulosta ja elinoloista. Jokaiselle ihmisille nämä tarpeet ovat kumminkin yksilöllisiä.

Fyysinen hyvinvointi käsittää taas terveellisen ruokavalion, riittävän määrän unta sekä tarpeeksi liikuntaa. Ravinnolla on suuri merkitys mielialaan sekä jaksamiseen. Ravinto parantaa muistia, stressin sietoa, keskittymiskykyä, jne. Kun aivot ja keho saa tarpeeksi ravintoa koko kroppa pelaa paremmin. Ihminen tarvitsee myös unta. Uni vapauttaa stressiä ja palauttaa niin kehoa kuin mieltä. Liikunnan lisääminen viikko-ohjelmaan parantaa ja ylläpitää fyysistä kuntoa ja mielen hyvinvointia. Liikunnalla on paljon terveyttä edistäviä vaikutuksia. Liikunnan avulla voidaan vähentää mm. ahdistusta.

 

Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta tärkeimmässä roolissa on kumminkin mieli. Ihmisen tulisi pyrkiä onnellisuuteen ja tyytyväisyyteen tässä hetkessä. Moni kumminkin sortuu ”sitte kun” -ajatusmaailmaan; sitten kun olen edennyt uralla, sitten kun olen ostanut isomman talon, sitten kun tienaan enemmän, jne. Tämä ajatusmaailma on kierre, joka ei lopu koskaan, jos omaan ajatusmaailmaan ei tee muutosta. Kylmä fakta on se, että onnellisuuteen tulisi pyrkiä tässä ja nyt, koska huomenna voi olla liian myöhäistä. Kellekään meistä ei ole annettu kultaista kuolemattomuuskorttia.

Hyvinvoinnin kannalta on tärkeää hypätä pois myös kuuluisasta valituskierteestä. On turha murehtia ja valittaa asioista joihin ei voi itse vaikuttaa. Se on vain ajan hukkausta. Jos sitten valittaa asioista joihin voi itse vaikuttaa, niin sitten kannattaa yksinkertaisesti ottaa itseä niskasta kiinni ja tehdä asialle jotain.

Menneisyydestä on myös päästettävä irti. Tässäkin tapauksessa on turha murehtia asioita, joihin ei voi enää vaikuttaa. Menneisyys tulee hyväksyä sellaisena kuin se on ja katse on suunnattava eteenpäin.

 

Jos elämässä arkitutiinit ja työ tuntuu musertavalta ja alan vaihdos ei ole mahdollista, niin sitten kannattaa miettiä miksi näitä asioita tekee. Täytyy astua askel taaksepäin ja katsoa oman elämän kokonaiskuvaa. Miksi käyn töissä; Jotta mahdollistan harrastukseni, asuntoni, ruokani, jne. Arkirutiinit tuo taas elämään rytmikkyyttä, tasapainoa ja jatkuvuutta.

Onnelliseen elämään vaikuttaa myös kiitollisuus. Mitä enemmän olemme tietoisia meille tapahtuvista hyvistä asioista, niin sitä enemmän olemme tyytyväisiä elämäämme. Kiitollisuuden aiheet voivat olla hyvinkin yksinkertaisia; tänään olen terve, tänään opin uutta, tänään näin ystäviä, jne.

Ystävyys on myös yksi tärkeimmistä asioista ihmisen hyvinvoinnin kannalta. Ystävät jakavat elämään liittyvät ilot ja surut ja ovat tuki/turva kun tarve sitä vaatii.

Tiivistettynä hyvinvoinnin kulmakivet ovat:

  • Fyysinen hyvinvointi:
    • terveellinen ruokavalio
    • riittävä uni
    • säännöllinen liikunta
  • Mielen hyvinvointi:
    • läsnäolo ja hetkessä eläminen
    • menneisyydestä irti päästäminen
    • valituskierteestä luopuminen
    • kiitollisuus
    • oman elämän kokonaiskuvan hahmottaminen
    • ystävyys

Tässä hieman pohdittavaa Juhannukseen. <3 Olkaamme kaikki ainakin tänään kiitollisia elämän pienistä asioista. <3

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *