Hae
JohanOnFitness
Kaupallinen yhteistyö

Oman Erkauman Tilanne Ja Mitäs Nyt

Kaupallinen yhteistyö: Lupaus studio

Jotenkin omassa päässä on nyt niin paljon ajatuksia, että toivon saavani ne edes jotenkin järkevästi tänne laitettua. Kävin siis viime viikon lauantaina Hyvinvointistudio Lupauksella tapahtumassa, jossa multa katsottiin erkauma ja sitä oli jäljellä vielä jonkin verran. Otin tapahtuman jälkeen yhteyttä studion omistajaan ja sain sovittua heidän pt:n Saran kanssa kolme tapaamista, jossa saan vastaukset mun mielessä jyllääviin kysymyksiin.

Jaan kirjoitukseni nyt tästä asiasta kolmeen erilliseen postaukseen, jottei tästä tule liian pitkä ja toisaalta vielä mulla ei ole edes vastauksia kaikkiin mielessäni oleviin kysymyksiini. Tässä ensimmäisessä osassa kerron enemmän erkaumasta ja omasta lähtötilanteesta ja siitä mitä seuraavaksi on tiedossa. Toisessa osassa kerron enemmän miten tulen kuntouttamaan tarkemmin erkaumaa ja miten se vaikuttaa mun treeneihin. Kolmannessa osassa kerron miten tästä eteenpäin ja vedän yhteen oppimani asiat.

Aloitetaan sillä, että mikä erkauma oikein edes on?

Erkauma = vatsalihasten erkauma

Vatsalihaksethan koostuvat poikittaisesta syvästä vatsalihaksesta, vinoista vatsalihaksista sekä pinnallisista suorista vastalihaksista. Nämä pinnalliset vatsalihakset ovat kiinni jännesaumassa aina rintalastasta häpyliitokseen saakka. No mitä tapahtuu kun ihminen on raskaana: kohtu kasvaa, jonka seurauksena myös maha kasvaa, jonka seurauksena pinnalliset vatsalihakset erkanevat toisistaan. Näiden pinnallisten vatsalihasten palautuminen pitäisi periaatteessa kestää 6 kuukautta, mutta joillakin (useilla, lähes puolella synnyttäneistä) vatsalihakset jäävät erkaantuneiksi, jolloin ne pitää kuntouttaa takaisin yhteen.

Mitä haittaa erkaumasta on?

 Erkauma voi aiheuttaa pidätysvaikeuksia, selkäkipua, huonoa ryhtiä, vatsalihasten ”kontrollin” menettämistä, jne. Selinmaakuuasento voi tuntua epämiellyttävältä kuten myös kumartuminen. Vatsaa ei voi vetää sisään, jne.

Oma tilanne

Kävin lääkärillä jälkitarkastuksessa 2 kuukautta Theon syntymän jälkeen. Tällöin nuori lääkäri kevyesti paineli vatsaa ja sanoi, että erkaumaa ei käytännössä ole kuin n. 0,5 cm eli voin palata pikku hiljaa treenien pariin. Aloitin salitreenit n. 3 kuukautta Theon syntymän jälkeen säännöllisen epäsäännöllisesti. Salitreenit katkesi pariksi kuukaudeksi flunssan takia, mutta nyt olen päässyt jo takaisin treenaamaan säännöllisesti.

Olen koko ajan ollut siinä uskossa, että erkaumaa mulla ei ole. Olen tietenkin treenannut rauhallisesti, omaa kehoa kuunnellen. Alavatsassa sektion kohdalla ei ole tuntoa ja keski- ja alavatsaan on hankala saada kontrollia. Olen muutama vuosi sitten joutunut käymään 6 kk fysioterapiassa selän takia ja silloin opettelin käytännössä kaikki arkiasennot ja salitreeniasennot uudelleen. Tuona aikana opin käyttämään syviä vatsalihaksia ja oikeasti pitämään kontrollin vatsassa jokaisessa liikkeessä. Tätä samaa mentaliteettia olen käyttänyt tuon jälkeen aina kun olen treenannut, kävellyt, nostanut maasta jotain, jne. Tuon takia uskalsin salillakin tehdä normiliikkeittä raskauden jälkeen, koska pystyn pitämään liikkeet hyvin kontrolloituna.

Nyt kun oma erkauma katsottiin uudelleen ammattilaisen kanssa, niin erkaumaa olikin 5 cm pituudelta jäljellä 3 cm leveyden verran. Nyt kun erkauman katsoi ammattilainen, niin se tuntui todella epämukavalta ja tunnistin heti kohdan. Juuri siinä kohdassa mulla on kipua ja outoja tuntemuksia. Lääkäri ei todellakaan katsonut samalla tavalla.

Toki voi olla, että lääkäri on ollut oikeassa ja itse olen treeneilläni ja arjen toiminnallani saanut erkauman kasvamaan. Tämäkin on hyvin yleistä, että omalla treenaamisella pahennetaan tilannetta. Toisaalta turha sitä enää tässä vaiheessa on miettiä, vaan nyt pitää hyväksyä tilanne ja keskittyä tekemään asioita joilla voin edesauttaa palautumista.

Itse olen onnellinen, että oma ”ongelmani” on kumminkin näin pieni. Joillakin voi mennä synnytyksessä häntäluu sijoiltaan, mennä pidätyskyky melkein kokonaan, ykkösestä ja kakkosesta saattaa tulla ylimääräistä osaa ulos, jne. Sen haluan sanoa, että vaikka lääkärit sanoisi noissa tapauksissa vaikka mitä, niin kivun kanssa ei tarvitse kenenkään naisen elää. Suurin osa kaikista noista jutuista pystytään kuntouttamaan samaan tilanteeseen kuin ennen synnytystä oikean ammattilaisen kanssa. Olen joskus kuullut, että joku äiti sanoo vuosienkin jälkeen synnytyksestä, että trampoliinilla ei voi hyppiä, niin se ei oikeasti ole normaalia! Hyvinvointistudio Lupauksella he kuntouttavat noita vähän haastavampia tilanteita sekä myös näitä hyvin tavallisia tilanteita, kuten minun tapauksessani.

Itse haluaisin painottaa kaikille äideille niin nuorille kuin vähän vanhemmillekin, että se erkauma kannattaa käydä katsomassa ammattilaisella. Itsekin olin aivan tietoinen erkauma-asioista, mutta uskoin vaan siihen mitä lääkäri oli silloin 2 kk synnytyksen jälkeen mulle sanonut. Luojan kiitos sain kutsun tuohon tapahtumaan ja asia tarkistettiin uudelleen, jotta en pahenna tilannetta entisestään.

Mitäs nyt?

Minulla oli ensimäinen tapaaminen Saran kanssa ja hän näytti liikkeitä joita minun tulee tehdä päivittäin ja joitain liikkeitä joita yhdistän salitreeneihin. Lisäämme mun viikkoon myös toiminnallista treeniä, koska mun liikeradat ovat niukat ja olen todella jumissa. Joitain liikkeittä en saa mitenkään tehtyä puhtaasti, joka tietenkin on pidemmän päälle huonoksi koko kropalle, niin kuin myös erkaumalle.

Fysioterapiataustasta johtuen jotkut liikkeet tuntuivat hyvinkin tutuilta, mutta taas toiset olivat todella hankalia. Se vähän lohduttaa, että muistan fysioterapia-ajoilta, että siellä oli ihan sama homma. Meni pitkään, että opin tunnistamaan syvät vatsalihakset ja sain pidettyä automaattisesti selän neutraalissa asennossa. Fysioterapian loppusuoralla kaikki tuli jo vähän kuin itsestään ja uskon, että tässä käy samalla tavalla. Täytyy vaan harjoitella, harjoitella ja harjoitella. 🙂

Kerron seuraavan tapaamisen jälkeen taas enemmän. 🙂 Laittakaa myös kysymyksiä mitä tulee mieleen, niin voin sitten kysyä niitä samalla ja laittaa vastaukset uuteen postaukseen.

Jos teitä kiinnostaa verkkokurssit raskaudesta ja synnytyksestä palautumiseen, niin Nordic Fit Mamalla on menossa erilaisia verkkokursseja. Heillä on mm. Kuntouta keskivartalo äitikurssi,  Treeni, ravinto ja hyvnvointi -äitikurssi, sekä Raskaana olevat -äitikurssi. 

Jos taas kiinnostaa erkauman tarkistus ammattilaisella ja hänen henkilökohtaiset neuvot palautumiseen, niin voit tutustua Hyvinvointistudio Lupauksen palveluihin. Heillä on mm. pienryhmävalmennusmahdollisuus. Pääset tutustumaan siihen tästä. 

2 kommenttia

  1. Erja kirjoitti:

    Moi! Tiedätkö, kuinka pitkään voi ns. rauhassa odotella erkauman palautumista itsekseen ja omalla treenillä – eli milloin yhteyttä ammattilaiseen? Erkaumaa itselläkin, mutta ei onneksi ole aiheuttanut vaivoja.

  2. Nina kirjoitti:

    Super mielenkiintoista! Millaisia liikkeitä teet?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *