Hae
JohanOnFitness

Salille 2,5 kk Sektion Jälkeen

Eilen pääsin kuukausien tauon jälkeen takaisin salille. Salilla treenaaminen on ollut iso osa mun elämää yli viisi vuotta. Olen vuosia treenannut tavoitteellisesti ja saanutkin aikaan todella isoja muutoksia niin fyysisesti kuin psyykkisesti.

Kuva muutaman vuoden takaa.

Kun tulin raskaaksi niin jouduin luopumaan hyvin nopeasti treenaamisesta, koska mulla oli vaan niin huono olo ja todella pahat liitoskivut. Laitoin mun kaikki salijäsenyydet jäähylle raskauden puolivälissä.

Vikoja kertoja salilla raskaana.

Nyt on kulunut reilu kaksi kuukautta sektiosta ja uskaltauduin kokeilemaan mille se treenaaminen tuntuu. Olen treenannut Fitness24Sevenissä vuosia ja onneksi yksi sellainen on meidän kodin välittömässä läheisyydessä (2 min kävellen). Eilen jätin sitten Theon herra x:n hoiviin ja puin treenikamat päälle ja lähdin salille.

Menin aivan kokeilu mielessä testaamaan miten kroppa ottaa treeniä vastaan ja mitä tuntemuksia liikunta ylipäätään herättää kropassa. Olin muutenkin todella varovainen, koska vatsalihasten erkaumaa vielä on, joten en missään nimessä halua sitä pahentaa.

Aloitin treenin kymmenen minuutin lämmittelyllä crossarilla. Laitoin samat vastukset kuin ennen raskautta ja silloin mun syke on aina ollut siinä 120-130 luokkaa. Nyt sitten samoilla vastuksilla ja samalla vauhdilla sykkeet oli 160-170. 😀 Eli ”pikkasen” se kunto on heikentynyt. Voin silti sanoa, että teki kyllä hyvää hengästyä!

Päätin tehdä kevyen yläkropan treenin. Suunnittelin treenin niin, että teen laitteessa ainoastaan kaksi sarjaa ja toistoja teen n. 15-20. Kaikki liikkeet tein todella rauhallisesti ja hain tuntumaa ainoastaan rasitettavaan lihakseen. Tarkastelin myös syvempiä vatsalihaksia, että saanko sinne tuntumaa ja sitä kautta tukea. Se kyllä onnistui, mutta vaati juurikin tarkkaa keskittymistä liikkeeseen ja hengittämiseen.

Treeni oli seuraavanlainen:

  • Ylätalja 2 x 20 x 30 kg
  • Takaolkapäät taljassa 2 x 15 x 12 kg
  • Hauiskääntö käsipainoilla vinopenkissä 2 x 20 x 3 kg / käsi
  • Vinopenkki käsipainoilla 2 x 20 x 3 kg/käsi

Loppuun tein lantion nostot ilman painoa. Tämän tarkoituksena oli aktivoida pakaralihaksia ja saada tuntumaa syviin vatsalihaksiin sekä aktivoida myös lantionpohjalihaksia. Aloitin maanantaina Nordic Fit Maman kurssin; Kuntouta keskivartalo, joka sopii juuri synnyttäneille. Tämän viikon teema on ollut lantionpohjalihakset, joten otin opit heti käyttöön.

Treenin jälkeen kokeilin mille vinojen vatsalihasten aktivointi tuntuu sekä venyttelin koko kropan.

Kyseessä oli todella helppo treeni testausmielessä, mutta hiki kyllä tuli pintaan. Treeni tuntui todella hyvältä ja olin todella innoissani, että pääsin salille pitkän tauon jälkeen. Aktivoin samalla reissulla mun salijäsenyyden ja nyt pyrin treenaamaan taas säännöllisesti.

Treenit pidän kumminkin vielä kevyenä, koska haluan tarkistuttaa ultralla mun erkauman tilanteen ennen kuin rupean huhkimaan salilla ihan kunnolla.

Onneksi sali on noin lähellä, joten ei mene ylimääräistä aikaa itse siirtymiin. Eilenkin olin kotoa poissa vaan noin tunnin. 🙂

 

 

Vanhat treenivaatteet meni jopa päälle! Kuva eiliseltä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *