Hae
JohanOnFitness
Kaupallinen yhteistyö

Raskausajan Ravitsemukseni Ja Arvonta

Kaupallinen yhteistyö: Minisun Mama

Raskausaika on ollut kokemus, jota en olisi voinut ennakkoon edes kuvitella. On ollut ylä- ja alamäkiä, mutta kokonaisuudessaan tämä on ollut tietenkin positiivisesti elämää mullistava kokemus. On asioita, jotka ovat pysyneet elämässä samana, mutta raskauden myötä elämään on tullut myös paljon uutta. Omat arvot ovat hieman muuttuneet ja jotkin asiat ovat tulleet tärkeämmäksi kuin ennen.

Terveellinen elämäntapa on jo vuosia ollut osa elämääni ja raskauden myötä olen panostanut monipuoliseen ravintoon ja varsinkin vitamiinien ja hivenaineiden saantiin enemmän. Kasvatan sisälläni uutta elämää ja tottakai huoli toisesta on kova. Hyvinvoinnin tukemiseksi olen pyrkinyt välttämään stressiä, syömään monipuolisesti ja ottanut ruokavalion tueksi myös monivitamiinivalmisteen käyttöön. Olen halunnut antaa parhaat mahdolliset lähtökohdat lapseni kehitykselle jo heti alusta alkaen.

Ruokavalioni on aikaisemmin ollut aika yksinkertainen, mutta nyt olen panostanut tekemällä monipuolisia smoothieita, syömällä hedelmiä ja vihanneksia sekä salaatteja enemmän. Toki olen käynyt jonkin verran ulkona syömässä ja on sitä tullut herkuteltuakin, mutta kohtuuden rajoissa.

Heti raskauden alussa minulle tuli yllätyksenä, että mitä kaikkia vitamiineja nyt tarvitsenkaan, mutta onneksi neuvolatäti antoi hyvän listan. Raskaana oleva nainen tarvitsee mm. Foolihappoa, D3-vitamiinia, Jodia, C-vitamiinia, Rautaa, jne. Näitä kaikkia löytyy mm. kotimaisen perheyrityksen valmistamasta Minisun Mama -monivitamiinivalmisteesta. Onneksi nykyään on näitä monivitamiinivalmisteita, jotka ovat suunniteltu erityisesti raskaana oleville ja imettäville naisille. Näin ei tarvitse itse miettiä mitä kaikkia vitamiineja laittaa hankintalistalle. Eikä muuten tarvitse laskeskella ja miettiä, että kuinka paljon mitäkin vitamiinia tulisi ottaa, jotta saisi päivän suositukset täyteen. Esimerkiksi Minisun Mamassa riittää yksi tabletti per päivä ja se sisältää suositellut annokset vitamiineista, joita nyt raskaana tarvitsen.

Minusta on ollut aika ihanaa, kun herra x on ottanut oman roolinsa tässä minun vitamiinien saamisessa. Hän nimittäin joka ikinen päivä tuo minulle vitamiinin ja vesilasin eteeni, jotta varmasti muistan ottaa sen. Tämä on selvästi hänen tapansa huolehtia minusta ja tulevasta perheenjäsenestä. <3

Ps. Arvonnat ovat aina olleet supersuosittuja, joten nyt sain teille lukijoille ihan mahtavan arvonnan järjestettyä!

ARVONTA

Osallistu arvontaan kommentoimalla tähän blogipostaukseen. Kerro/jaa mulle sun paras vinkki tai ajatus raskausajan ravitsemukseen liittyen. Esim. miten itse olet huolehtinut vitamiinien saamisesta tai mitä ruokia olet ruvennut raskauden myötä syömään, jne.

Kaikkien kommentoijien kesken arvotaan erityisesti äideille ja vauvalle sopiva Minisun-vitamiinituotepaketti.

Paketti pitää sisällään:
1 x Minisun Monivitamiini Mama 120 tabl.
2 x Minisun Oliiviöljytipat 10 ml.
1 x Minisun D-vitamiini 20 mikrog 200 tabl.

Palkinnon arvo yhteensä n. 43 €.

Arvonta-aika: 2.11.-.6.11.2017

Voittajalle ilmoitetaan henkilökohtaisesti sähköpostilla.

Onnea arvontaan!

40 kommenttia

  1. tyttönen kirjoitti:

    käytä raskausaikaan tehtyjä valmisteita.
    älä liian ankarasti, tarkkaan noudata sääntöjä mitä saa ja mitä ei saa syödä.
    ennen vanhaan ei ollut näin paljon sääntöjä tai rajoituksia ja kaikki meni hyvin

  2. Pilvi kirjoitti:

    Itse odotan esikoista saapuvaksi helmikuussa ja välillä kyllä huomaa, että siitä terveellisesti syömisestä tulee stressattua melkein liikakiin kun ajattelee, että on nyt vastuussa myös pikkuisen hyvinvoinnista. Se onkin tavallaan myös paras keino siihen oikein syömiseen sillä koitan aina miettiä vauvan parasta ennen herkkujen napostelua 🙂 herkuttelut olen pyrkinyt pitämään kerran viikossa, välillä vähän lipsuu mutta pääosin terveellisesti kuitenkin. Monivitamiineja olen myös napsinut heti raskauden alusta, siitäkin tulee turvallisempi olo, kun tietää että kaikki tarpeelliset vitamiinit varmasti saa!

  3. Saara kirjoitti:

    Olen kolmen pienen lapsen äiti. Syön perus terveellisesti myös raskauden ulkopuolella joten en ole kiinnittänyt sen enempää huomiota raskauden aikana. Normit vitamiinit syön myös raskaana lisäten foolihapon. Hyvin on kaikki raskaudet menneet ja lapset syntyneet terveinä eikä oo ollut allergioita.
    Ihanaa loppu odotusta ja onnea tulevaan sekä enkeleitä pienen elämään <3

  4. ninna kirjoitti:

    Syö hyvällä omatunnolla mutta ei kahden edestä kuten joskus neuvottu. Käytä pillerirasiaa jonne laitat päivän vitamiinit niin tulee otettua.

  5. camilla kirjoitti:

    Noudata omaa ruokavaliota älä ota muiden neuvoja tosissaan tiedät itse mikä on sinulle parhaaksi. Neuvoja voi kuunnella muttei välttämättä noudattaa

  6. Elisa kirjoitti:

    Odotan esikoistamme ja kieltämättä ravintoasiat pyörivät paljon mielessä, kun on vastuussa uudesta elämästä. Olen jo ennen raskautta syönyt terveellisesti, mutta nyt etenkin olen pyrkinyt kiinnittämään huomiota siihen, että syön tarpeeksi monipuolisesti/terveellisesti. Raskausajan vitamiinit ovat olleet alusta alkaen käytössä, mutta kätevähän se olisi tosiaan napsaista yksi pilleri suuhunsa useamman sijaan. Kiinnostaisi siis kovasti kokeilla tuota Minisunin monivitamiinia.

  7. Hms kirjoitti:

    Raskausaikana syön aikalailla samoja ruokia kuin ennen raskautta. Suurin ero normaaliin on siinä, että pyrin tietoisesti syömään riittävästi. Riittävän syömisen positiivisena vaikutuksena olen huomannut sen, että mieliteot ovat pysyneet kurissa ja herkuttelu on jäänyt normaalia vähemmälle. Tämähän olisi hyvä ohjenuora myös ei-raskaana ollessa, mutta näin raskaana ollessa en ole niin itsekäs.
    Tämän lisäksi otan joka päivä monivitamiinia, joka ei ole ole minisunin. Senpä vuoksi olisi mukava kokeilla itselleni uutta monivitamiinia.

    Tsemppiä loppuraskauteen! Toivottavasti odottavan aika ei käy pitkäksi kun odotatte lapsenne syntymäpäivää 🙂

  8. MarjaKoo kirjoitti:

    Rennolla otteella ja itseä kuunnellen. Kotiruokaa, kasviksia, marjoja.

  9. SJJ kirjoitti:

    Riittävästi ruokaa ja vitamiineja kasviksista ja marjoista!

  10. miltsu kirjoitti:

    mun mielestä kaikkein paras oli syödä normaalisti, sopivasti kaikkea ja jos mieli teki niin santsata. olen vuosia välttänyt sokeria eikä tullut mieleenkään alkaa popsia sitä raskausaikana, saatoin syödä ruokaa kahden edestä mutta puhdasta ja ravitsevaa ruokaa. panostin iltapalaan joka oli päivän suurin ateria, se tuntui hyvältä 🙂 vitamiinina otin purkista vain d, vahvaa b-vitamiinia ja magnesiumia, muut ruuasta.

  11. Emilia kirjoitti:

    Muistaa syödä usein, vähintään 3h välein napata jotain suuhun, niin pysyy verensokerit tasaisena.

  12. Jensu kirjoitti:

    Odotan vauvaa, jonka laskettu aika on helmikuussa. Minä käytän apteekista ostettua vitamiinilisää ja omegaa, molemmat raskauteen ja imetykseen sopivia. Yritän parhaani mukaan syödä terveellisesti ja monipuolisesti, mutta kieltoihin ja suosituksiin suhtaudun melko vakavasti, monen mielestä varmaan liiankin. Rajoitan kuitenkin mielummin syömisiä liikaan kuin mietin jälkikäteen että oliko sittenkään hyvä syödä jotain. Jokainen saa tehdä niinkuin itse näkee parhaaksi eikä ruokailujen pitäisi stressata. 🙂

  13. Tanja kirjoitti:

    Foolihappolisää nauttisin. Rautaakin tarvittaessa ravinnossa. Kuuntelisin omia tuntemuksia.

  14. sikkuralla kirjoitti:

    Foolihappo ja juuri tuo Minisun Monivitamiini Mama.

  15. A kirjoitti:

    Olen nyt raskauden aikana myös ruvennut syömään monipuolisemmin ja huolehtinut vitamiinien ja raudan saannista. Sen takia oloni koko raskauden ajan on ollut pirteä 👍

  16. tt3 kirjoitti:

    Luin suositukset ja valitsin niiden mukaan tuotteita. 🙂

  17. Hanna kirjoitti:

    Syö riittävästi,itsellä toimii pienempiä annoksia ’useasti’ päivässä niin huono olo ei pääse yllättämään 🙂

  18. Essi kirjoitti:

    Minun mielestäni parasta on syödä normaalisti. Kotiruokaa 🙂 sekä paljon kasviksia, vihanneksia ja marjoja 🙂

  19. Henna kirjoitti:

    Foolihappo- ja D-vitamiinilisä sekä riittävä, monipuolinen ruokavalio 🙂

  20. Minde kirjoitti:

    Terveellistä ruokaa runsaasti 🙂

  21. kevätvauva kirjoitti:

    Monivitamiini on ollut käytössä alusta asti ja olen huolehtinut riittävästä energian saannista. Makeaa ei ole edes tehnyt mieli, välipalat ovat olleet terveellisiä. Normaalista poiketen olen hieman lisännyt maitotuotteiden määrää ruokavaliossa kalsiumin saannin tehostamiseksi.

  22. Paukku kirjoitti:

    Mulla käytössä raskausajan monivitamiini (Deva-merkiltä), Omega3-valmiste (jossa suuri DHA-pitoisuus), 50 mikrogramman D-vitamiini, pari kertaa viikossa vahva B12-valmiste ja nyt toiselta kolmannekselta lähtien magnesium- ja kalsiumvalmisteet. Ekaa lasta odottelen 🙂

  23. Minna kirjoitti:

    Kotiruokaa ja paljon kasviksia! D-vitaamiinia myös lisäksi.

  24. Sarkku kirjoitti:

    Terveellinen ruokavalio, ei makeutusaineita tai lisäravinteita 😊

  25. maikki kirjoitti:

    Riittävästi monipuolista, ravinnerikasta ruokaa, herkutella saa ja pitää, mutta kohtuus myös siinä ”kahden edestä” syömisessä

  26. Liisa kirjoitti:

    Se, että muistaa syödä riittävän ravinteikasta ruokaa ja riittävän usein!:)

  27. Salli kirjoitti:

    Ihan söin normaalia ruokaa ja d vitamiinia. Paljon kasviksia.

  28. Pirkko kirjoitti:

    Perusterveellisesti kun syö niin mielestäni pärjää sillä.

  29. Xeveliina kirjoitti:

    Normaali ruokavalio (rajoitukset huomioiden tietysti) on toiminut itsellä parhaiten! Siihen voi sitten lisätä vitamiineja purkista tarpeen mukaan.

    Onnellista loppuraskautta! 🙂

  30. Noora kirjoitti:

    Samoilla terveellisillä elämäntavoilla ja ruokavaliolla olen jatkanut raskausaikanakin, erityistä huomiota olen kiinnittänyt foolihapon ja raudan saantiin. 🙂

  31. Kajsa kirjoitti:

    Minisun Monivitamiini Mama käytössä monipuolisen ruokavalion lisäksi ja vettä juon reippaasti! 🙂

  32. Tiia kirjoitti:

    Raskausaikana tärkeää on monipuolinen ja ravitseva ruokavalio, liikaa ei kuitenkaan kannata stressata. ☺ Vitamiinit on hyvä ottaa suurinpiirtein samaan aikaan joka päivä niin muistaa paremmin ottaa. Itse otin vitamiinit aina illalla, koska aamupäivällä ne olisivat tulleet samantien ylös. 🙊

  33. Maikku kirjoitti:

    Terveelliset elämäntavat ja ruokavalio toimivat parhaiten. Lisäksi käyttäisin raskausajalle suunnattua monivitamiinilisää.

  34. Marjut kirjoitti:

    Terveellinen ruokavalio myös raskausaikana on tärkeää. Kuitenkaan liikaa stressaamatta pääsee pitkälle ja herkkujakin saa välillä syödä. Tärkeintä on nauttia raskausajasta

  35. Johanna kirjoitti:

    Luota itseesi, olet oman vointisi asiantuntija. Raskaus ei ole sairaus, eli jatka hyväksi havaittuja rutiineita, paitsi jos jotain aihetta muutokseen tulee (verenpainetta tai ummetusta tms) Runsaasti vettä ja vältä suolaa ja sokeria ja lisäravinteita, ainakaan mitään uutta ei kannata kokeilla!

  36. minde kirjoitti:

    syö paljon mutta terveellisesti 🙂

  37. Emilia kirjoitti:

    Oon syönyt säännöllisesti ja yrittänyt välttää turhaa napostelua. Lisäksi oon kanssa huolehtinut tarkkaan vitamiinien saannista 🙂

  38. Tiina kirjoitti:

    Foolihappolisän aloitin jo raskautta harkitessa. Monipuolinen ruokavalio kaikenkaikkiaan.

  39. Heidi kirjoitti:

    Ei ole vielä kokemusta, mutta toivottavasti pian on. Ensimmäistä lasta yrittämässä 🙂

  40. Katri kirjoitti:

    Itsellä laskettu aika on helmikuussa ja olen syönyt koko raskauden ajan monivitamia, foolihappoa ja omegoita. Oma suolistosairaus saattaa vaikuttaa ravintoaineiden ja vitamiinien imeytymiseen ja sen vuoksi olenkin pyrkinyt syömään monipuolisesti ravitsevaa ruokaa ja syömään vitamiinit päivittäin. Hemoglobiini oli tippunut 100, niin nyt alkoi myös rautakuuri rautapitoisen ruuan kanssa. Toivottavasti ei vaan suolisto ärry rautalääkkeestä. Mutta kultainen keskitie on minusta paras ohjenuora. Monipuolista värikästä ruokaa 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *