Hae
JohanOnFitness

Mitä 12 Viikon Treenaamattomuus Aiheuttaa

Nyt on sitten vihdoin ja viimein sali korkattu sellaisen noin 12 viikon tauon jälkeen! Eli n. 3 kk olin kokonaan poissa kaikesta treenistä.

Treenattomuus ei pelkästään aiheuttanut alakuloisuutta vaan ihan konkreettisia fyysisiä kipuja. Mulla oli esimerkiksi jaloissa lihassärkyä ja outoa paineen tunnetta. Tuntui ihan siltä, että lihas kaipasi treeniä ja että sitä käytettäisiin. Välillä supistelin kotona etureisilihasta ja se helpotti paineen tunteeseen.

Nämä kivut eivät olleet ainoat. Kun fyysinen liikunta loppuu aktiiviliikkujalta kokonaan, niin sehän lyö koko kropan aivan jumiin. Mulla on ollut viikkoja niskat ja hartiat aivan jumissa. Kun laitan esim. pään alas, niin se tuntuu suorissa selkälihaksissa ihan alaselässä asti. Oon välillä rullaillut lihaksia kotona, mutta se ei ole auttanut. Nämä jumit ovat aiheuttaneet kauheaa pääkipua, jonka takia olen joutunut ottamaan muutaman kerran paramaxia.

Liikkumattomuus aiheutti mulle myös selkeää kunnon laskua. Lyhyt pyörämatka tuntui reisissä ja rappusissa hengästyy alta aika yksikön. Lihasten paineet ovat hävinneet, jonka ansiosta urheilijan olemus on ollut tipotiessään.

Fyysisten vaivojen lisäksi on ne psyykkiset vaivat. Olen ollu alakuloinen ja stressaantunut. Mihinkään en ole päässyt nollamaan esim. työpäivää. Ennen raskautta kävin salilla 4-5 kertaa viikossa ja tämän päälle lenkillä 3-4 kertaa viikossa. Siinä on monta tuntia aikaa vain omalle itselle ja kaikkien kuormittavien asioiden nollaamiseen. Nyt kun noi omat hetket vietiin pois, niin ihmekkös on tuntunut pahalta.

Itse olen sitä mieltä, että ihminen tarvitsee liikuntaa ihan jo pelkästään kokonaisvaltaisen hyvinvoinninkin kannalta. Seuraavassa kirjoituksessa kerron minkälaisen treenin tein Käpylän Fitness24Sevenissä, joka on muuten mun uusi kotisali.

Studio Sweden:in langattomat kuulokkeet toimii muuten treeneissä hyvin! 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *