Hae
JohanOnFitness

Treenaaminen Flunssaisena

Nyt on taas flunssakausi ja kaikilla tuntuu olevan pientä tai vähän suurempaakin flunssaa päällä. Halusin nyt listata ihan perustietoja flunssasta ja treenaamisesta, milloin voi treenata ja milloin kannattaa vain levätä.

Flunssan voi jakaa ns. kahteen osaan; niskan ylä- ja alapuolisiin tauteihin.

Niskan yläpuolisiin tautien oireisiin kuuluu mm. lievä kurkun arkuus, nuha, tukkoisuus, pääkipu. Nämä oireet luokitellaan ns. ”perusflunssaksi”.

Perusflunssan oireissa voi harrastaa kevyttä liikuntaa omaa kehoa kuunnellen ja järkeä käyttäen. Kova treeni saattaa myös aiheuttaa flunssan kaltaisia oireita, koska se heikentää tilapäisesti kehon omaa puolustuskykyä. Tästä johtuvat oireet häviävät kumminkin päivän levolla, josta sitten tietää onko kyse flunssasta.

Niskan alapuolisiin tautien oireisiin kuuluu taas mm. lihassärky, kuume, hengenahdistus, väsymys, kipeä olo, kova yskä, kovempi kurkkukipu, limaisuus, keuhkoputkien arkuus. Nämä oireet kertovat taas ettei kyseessä ole ihan tavallinen flunssa. Sinulla ei tietenkään tarvitse olla näitä kaikkia oireita vaan yksikin näistä oireista voi kertoa, että nyt kannattaa pysyä kotona.

Hieman kovemmassa flunssassa treenaaminen aiheuttaa riskin jälkitauteihin. Näitä jälkitauteja voi olla mm. keuhkokuume, keuhkoputkentulehdus ja sydänpussintulehdus. Kurkkukivussa treenaaminen altistaa myös sydänlihastulehdukselle, koska virusten kulku verenkierron kautta sydämeen tehostuu.

Flunssan oireet kannattaa aina ottaa tosissaan ja niitä ei kannata vähätellä. Tunnustele kunnolla mitä oireita sinulla on ja mihin suuntaan oireet ovat menossa; paheneeko vai helpottaako.

Lievissä oireissa voi tosiaan treenata, mutta silloinkaan ei kannata vetää niin kovaa treeniä kuin normaalisti vaan tunnustella olon mukaan. Jos on vähänkään epävarma olo, niin silloin kannattaa levätä. Ei se kehitys lopu yhden tai kahden treenin skippaamisesta, ei vielä viikonkaan. Ei sitä kehitystä tehdä puolikuntoisena kumminkaan. Pahimmassa tapauksessa väkisin vääntäminen saattaa aiheuttaa kuukausien treenitauon jälkitautien takia.

Kun olet parantunut kunnolla niin älä kumminkaan aloita heti siihen mihin jäit. Aloita pikku hiljaa lisäämään treenitehoja, koska todennäköisesti elimistö on vielä toipumistiilassa kun palaat salille.

flu

Kuva: Pixabay

Lähteet: Terve.fi, Kauneus&terveys, Is.

 

 

 

 

2 kommenttia

  1. Jepa kirjoitti:

    Enpäs ole aikaisemmin tälläisestä jaoittelusta kuullut! 😀 Pakko hieman korjata.
    Ihmisen hengitystiet jaotellaan ylä- ja alahengitysteihin. Ylähengitysteihin kuuluu nenäontelo, suu, nielu ja kurkunpää. Alahengitysteihin taas keuhkoputket, keuhkot ja henkitorvi. Perusflunssa on yleensä ylähengitysteiden tulehdus ja keuhkoputkentulehdus ja keuhkokuume taas alahengitysteiden tulehduksia.

    Terv. sairaanhoitaja

    • johannavaris kirjoitti:

      Moikka, joo kyllä olet aivan oikeassa tuon suhteen. Tuota mun mainitsemaa jaottelua, jota käyttää esim. urheilulääkäri Pippa Laukka niin käytetään vaan kuvastamaan tätä miten voi itse päätellä kannattaako lähteä treenaamaan vai ei. 🙂 Eli ei ollutkaan tarkoitus kuvailla mitkä kuuluu ylä- ja alatiehengistyinfektioihin. 🙂 Laitoin lähteet myös suoraan tekstin alle. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *