Hae
JohanOnFitness

Miten Kävi Kisahaaveiden

Nyt on sitten selkeytynyt paremmin se, että miten selän kuntoutus etenee ja miten se vaikuttaa kisahaaveisiini ja tulevaisuuden treeneihini.

Tapasin viime perjataina oman fysioterapiavalmentajani ja sitten taas lauantaina kisavalmentajani Harrin. Molempien kanssa olen jutellut pitkään ja käynyt läpi nykyistä tilannetta ja tehty suunnitelmat tulevaisuutta varten.

Kun selkä meni niin itsehän ensimmäistä kertaa koko mun Fitfarmin aikana olin valmis laittamaan hanskat tiskiin. Tänä vuonna mulla on vaan ollut niin paljon vastoinkäymisiä, että ensimmäistä kertaa tuntui siltä, että tästä en pääse enää yli. Onneksi valmentaja takoi järkeä päähän ja kannusti ehdottomasti jatkamaan ja taistelemaan unelmien eteen. Nyt tottakai olen päässyt jo yli tästä ja se oli tosiaan hetkellinen mielenhäiriö. 😀

Fysioterapiavalmentajani kanssa löydettiin heti yhteinen sävel ja aika nopeasti selvisi minun heikkoudet ja syyt selän jatkuvalle kipuilulle. Yksi iso tekijä on ollut se, että olen siirtynyt aika nopeasti tanssista voimaharjoitteluun. Tanssissa mulla on koko ajan ollut selkä notkolla ja kun siirryin voimaharjoitteluun, niin notkoselkä oli mun perusasento jokaisessa liikkeessä. Tämä on kuormittanut selkää ja paljon. Vieläkin suurempi tekijä on ollut se, että en ole osannut aktivoida syviä vatsalihaksia. Olen kaikki liikkeet tehnyt pintalihaksilla ja tämän takia minulla ei ole ollut tarvittavaa tukea selälle.

Kuntoutussuunnitelma on nyt tehty fyssarin kanssa. Seuraavat 1,5 kk tapaan fysioterapiavalmentajani 2 kertaa viikossa. Jokaisella viikolla saan myös kotitehtävät joita teen sitten kotona. Tällä hetkellä se on 15 min ”kotijumppa”, joka sisältää syvien vatsalihasten aktivointia, jalkapohjien availua sekä etureisien venytystä. Saan käydä päivittäin 10-15 min kävelyllä.

Kuntoutuksen tavoitteena on saada mut ensinnäkin auki (olen aivan jumissa), päästä eroon jatkuvasta kivusta sekä oppia käyttämään kaikessa, niin arjessa kuin salilla syviä lihaksiani. Tämä tarkoittaa, että jokainen liike siellä salillakin tulee mun opetella uudelleen.

Tämän kuntoutusjakson aikana mulla ei ole mitään asiaa salille treenaamaan. Eli nyt sitten tulee aikamoinen tauko punttitreenistä. Tottakai tämä on todella kova pala psyykkeelle.

Viime lauantaina tapasin myös Fitfarmin valmentajani Harrin ja kävimme hänen kanssaan tilannetta läpi. Onneksi hän oli todella positiivinen ja kannustava ja sain tapaamisesta todella paljon voimaa tähän kuntoutusjaksoon.

En oo ikinä aikasemmin herkistynyt missään valmentajan tapaamisessa ja oon muutenkin sellainen henkilö, jonka on joskus vaikea näyttää tunteitaan, niin nyt sitten jouduin kyllä kasaamaan itseni täysin kun kerroin tästä selästä ja siitä miten paskalta se on tuntunut. Vaikka herkistyin, niin silti mulla ei ollut hetkeäkään kiusallinen olo vaan koutsi ymmärsi kyllä tilanteen hyvin. 🙂

Oli helpottavaa kuulla, että kisaaminen on valmentajan mielestä mahdollista ja tämä takapakki ei nyt tule tuhoamaan mun kisahaaveita. Jos mun aineenvaihdunta vaan saadaan pelaamaan suunnitelmien mukaisesti, niin kisaaminen on mahdollista. Pitää vain esim. rasvanpolttoliikunta tehdä selän ehdoilla ja niillä liikuntamuodoilla millä se ei rasitu liikaa. Tottakai fysiikkaakin tulisi koko ajan kehittää, mutta onneksi mun lajissa sitä lihasmassaa ei tarvitse niin älyttömästi olla, että kisaaminen kaatuisi tähän salitaukoon.

Valmentajan kanssa päätettiin, ettei lähetä nyt laskemaan mun kaloreita vaikkakin kulutus käytännössä romahti alas. Ollaan saatu hyviä singaaleja aineenvaihdunnan käynnistymisestä ja ei haluta riskeerata jo tehtyä työtä. Nyt siis menen samalla ruokavaliolla kuin tähänkin asti, mutta seurailen painoa ettei se lähde kauheaan nousuun. Se nimittäin olisi todella hyvä merkki jos paino pysyisi tässä missä nyt tällä ruokavaliolla ja ilman liikuntaa. Sitten kun pääsisin takaisin salille niin ruokaa voitaisiin nostaa, kun kulutustakin saadaan silloin nostettua.

Lauantain tapaamisessa mua vähän jännitti myös kuntotsekki, koska viimeiset kaksi viikkoahan on ruokailujen suhteen mennyt penkin alle. Tämän tietenkin myönsin ihan rehellisesti. Onneksi sain kunnosta hyvää palautetta ja nyt ollaan pitkällä aika välillä saatu sitä haluttua tulosta aikaiseksi. Nyt on vaan palattava ruotuun ettei se tehty työ mene hukkaan. 🙂 Tämä ruotuun palaaminen tarkoittaa sitä, että en skippaile aterioita, syön tarpeeksi ja karsin ne herkut.

Valmentajan tapaaminen oli todella onnistunut, koska mulla oli aivan eri fiilis tapaamisen jälkeen kuin ennen sitä. Iso kiitos tästä koutsille! <3

Eli nyt on sitten kaikki suunnitelmat valmiina ja keskityn kuntoutumiseen, jotta pääsen takaisin kehittämään itseäni sinne salin puolelle terveenä. 

12301663_10153941163341542_8023711218747168489_n

4 kommenttia

  1. Ellu kirjoitti:

    Älä käsitä väärin, mutta lohdullista lukea, kun kirjoitat tästä aiheesta. Täällä paraikaa makaan selällään ja itken lattialla salilla tullutta kramppia ja toivon, että kyllä tämä taas tästä. Itsellä ei ole mahdollisuutta nuin intensiiviseen kuntoutukseen, käyn fyssarilla vaan silloin tällöin, mutta on siitäkin ollut apua. Toivottavasti saat selän kuntoon ja postailet kuntoutumisestasi, olisi erittäin mielenkiintoista lukea!

    • johannavaris kirjoitti:

      Moikka! Voi ei! Mulla oli just samalla tavalla. Eli olin yli viikon lattialla ja olin aivan varma ettei se kipu hellitä, mutta kyllä se hellitti ja varmasti hellittää myös sulla! Laitan jossain vaiheessa tänne liikkeillä ne miten kuntoutan selkää niin toivottavasti siitä olisi sinulle apua! Tsemppiä ja jaksamista sinne!

  2. Maukkis kirjoitti:

    Kuulostaa jotenkin aika rankalta että ajattelet kisoja tuollaisten vaivojen kanssa. Kannattaisiko keskittyä vaan paranemiseen ja jättää toistaiseksi kisasuunnitelmat, koska luot itsellesi aikamoisen stressin. Eikä se ole luovuttamista vaan asioiden tärkeysjärjestykseen laittamista. No, tämä on vain mun mielipiteeni, itselläni ei luojan kiitos ole koskaan ollut noin pahoja selkävaivoja….terveys on tärkeintä.

    • johannavaris kirjoitti:

      Moikka! Ai, minulle taas se kisojen ajatteleminen on ennemminkin helpottavaa kuin että se stressaisi minua. Minua enemmän stressaisi se jos ne minulta kiellettäisiin. 🙂 Tottakai selän terveys edellä mennään ja sen ehdoilla. Se milloin astun lavalle jää sitten nähtäväksi mutta se oli minulle helpotus että se on mahdollista. Kiitos kommentista. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *