Hae
JohanOnFitness

5 Syytä Miksi Ihmedietit Eivät Kannata

Lähipiirissäni on taas hurahdettu ”ihmedietteihin”, joten halusin taas vain kertauksen vuoksi laittaa lyhyen koosteen miksi nämä ”ihmedietit” eivät todennäköisesti onnistu ja miksi niihin ei kannata lähteä mukaan. Samalla teen tässä koosteen, että miksi kannattaa tehdä elämäntapamuutos ennemminkin kuin dietata 5 viikkoa. Olen kirjoittanut aiheesta laajemminkin ja sitä pääsette lukemaan tästä.

Älä Lähde Ihmedietteihin Koska:

  1. Dietti kestää aina vain hetken jonka takia mahdolliset tuloksetkin kestävät vain hetken.
  2. On todella todennäköistä, että kituutat itseäsi turhaan. Jos menet esim 500 kalorin dietillä, niin painon pudotessa lähtee myös lihasmassaa ja dietin jälkeen kun kilot tulevat takaisin, niin lähtötilanne tulee olemaan huonompi kuin ennen diettiä.
  3. Aineenvaihdunta saa näistä 500-1000 kalorin dieteistä kauhean shokin ja pahimmassa tapauksessa sairastut aineenvaihduntahäiriöön. Varsinkin jos kilot tulevat nopeasti takaisin ja aloitetaan dietti uudelleen.
  4. Näin vähäkalorisetdietit eivät tee psyykkeelle hyvää. Kun näkee pitkään nälkää, niin dietin jälkeen alkaa itsensä palkitseminen. ”Olin niin pitkään syömättä, että nyt voin kyllä syödä tämän”. ”Nyt kun jaksoin 5 viikkoa dietillä, niin palkitsen itseni tällä pullalla”. Eihän se mitään jos se palkitseminen jäisi yhteen kertaan, mutta yhtä äkkiä sitä huomaakin, että on jo palkinnut suoritustaan muutaman viikon ja kappas kilot alkavat tulemaan takaisin.
  5. Ihmediettien jälkeen palataan yleensä siihen omaan ”normaaliin” ruokavalioon, jonka avulla tuloksia ei saatu aikaan ja sen takia kilot tulevat takaisin.

Olen pitkään sanonut, että jos lähtee dietille, niin dietin tulisi rakentua niin, että opetellaan syömään oikein. Dietillä määrät voivat olla pienempiä, että tuloksia saadaan aikaan, mutta dietin jälkeinen ruokavalio ei saisi muuttua radikaalisti, vaan pitäisi syödä samalla tavalla, mutta vain hieman isompia annoksia.

Pitäisi opetella syömään säännöllisesti ja terveellisesti sekä liikkumaan. Pitäisi harrastaa hyötyliikuntaa sekä välillä hikoilla ihan kunnolla vaikka lenkillä tai salilla.

Näin dietti auttaa terveellisen elämäntavan rakentamisessa, jonka jälkeen ei enää palata ns. ”vanhaan elämään” ja tuloksetkin pysyvät varmasti paremmin. 

DSC01158

aamupala3

IMG_7703

Näyttökuva 2015-7-30 kello 23.27.00

 

Yksi kommentti

  1. sara kirjoitti:

    Itse olen tajunnut etten varmaankaan edes voisi laihduttaa enää tänä päivänä, tai voisin jos lukitsisin Fitfashionin, Indiedaysin ja mitä näitä nyt on blogit laihduttamisen ajaksi kokonaan. Laihduin melkeen 20 kg 2013 kun fitness ja ”hyvinvointi”blogit eivät olleet niin iso juttu, ja siinä kategoriassa missä minä silloin pyörin niin maitorahkat ja ruisleivät oli se terveellinen malli. Blogimaailma oli erittäin kova hyöty laihduttamisessa silloin kun ei ollut miljoonia eri ohjeistuksia siitä miten syödä jotta rasva palaa, ei ollut säästöliekkiä joka seuraavassa jutussa unohdetaankin kun mennään nutriketoosiin, hiilarit polttaa lihakset että paljon protskua naamaan vaan, protsku muuttuukin glukoosiksi liiallisena joten syö sittenkin enemmän rasvaa… Liika tieto kääntyy lopulta negatiiviseksi asiaksi ja pahimmassa tapauksessa aletaan sekoitella tiedonlähteitä keskenään, tänään maidottomalla/viljattomalla eikä tuloksia näykään viikossa -> hei mites se karppaus, sillähän luvattiin heti pienempää vaatekokoa että jätänpä noi hedelmätkin sitten pois?

    Ei todellakaan ole oikotietä onneen. Voi syödä niinkuin haluaa mutta pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa, valitettavasti. Ainoa keino hyvinvointiin ja kaventuneeseen vyötäröön ei siis ole se että vedät mehuja ja smoothieita (tietenkin vain itsepuristetut luomuraaka-aineet kelpaavat) lisäät 1,5 dl mantelimaitoa ja teet näistä samoista aineista tyyliin jäätelöä + kolme parapähkinää. Ei tarkoita sitä etteikö tämmöisiäkin juttuja voisi maistella ja kokeilla (myös jopa pitää arkiruokavaliossa) mutta jos lähtee tälle linjalle ja tietää jo ettei voi elää ilman ruoka-ainetta X joka on tässä tyylissä täysin kielletty niin kannattaa ehkä miettiä uudelleen kuinka kauaskantoiset seuraamukset dieetillä on.

    Tulipa asiaa, mutta hyvä postaus sulta! Herätti ajatuksia kuten näkyy. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *