Hae
JohanOnFitness

Kuinka Voida Hyvin

Muistan ajan jolloin en harrastanut liikuntaa, söin epäsäännöllisesti ja mitä sattuu. Minulla oli huono unirytmi ja olin usein todella väsynyt. Tuolloin en voinut hyvin. En fyysisesti enkä henkisesti.

Kun aloitin liikunnan ja vanha ruokavalio lensi roskakoriin, niin kaikki rupesi muuttumaan. Ei tietenkään välittömästi, mutta pikku hiljaa. Ruokarytmi muuttui tasaiseksi. Opettelin syömään 5 kertaa päivässä. Ruokavalio muuttui terveelliseksi ja söin paljon kasviksia, söin lihaa ja riisiä tai perunaa. Söin marjoja, kananmunia ja maitorahkaa. Söin entiseen ruokavalioon nähden paljon ja monipuolisesti.

Opettelin juomaan vettä. Paljon vettä. Ennen saatoin juoda vettä muutaman lasin päivässä, mutta pikku hiljaa sain vesimäärää kasvatettua. Aluksi 2 l päivässä ja tällä hetkellä jopa 4-5 l päivässä.

Unirytmi muuttui tasaisemmaksi. Öisin 7-8 h unta. Energiatasot rupesi muuttumaan ja olin pirteämpi.

Säännöllinen liikunta oli aluksi raskasta, mutta jo muutamassa viikossa keho rupesi kaipaamaan lisää ja lisää. Jäin koukkuun. Koukkuun liikuntaan.  Levottomuus oli tipotiessään kun pääsi treenaamaan.

Kun puhutaan hyvinvoinnista, niin mielestäni siihen ei vaikuta kenenkään painoindeksi tai harrastaako tavoitteellista urheilua vai ei. Hyvinvoinnin voi saavutaa kuka vaan iästä, koosta ja taustoista riippumatta. Hyvinvointi muodostuu siitä, että sinulla on hyvä olla itsesi kanssa. Hyvä olo lähtee sisältä päin ja sen saavuttaakseen uskon, että säännöllinen liikunta, terveellinen ravinto ja säännöllinen ruokarytmi sekä uni ovat avainasemassa.  Tottakai jos painoindeksi on korkea, niin tällä tavalla sitä samalla saa tiputettua. Niin kävi minulle silloin kun tein elämäntapamuutoksen. Ja silloin oli tietenkin parempi olo. Ei enää turvottanut ja jaksoin paremmin niin arkihommissa kuin liikunnassakin.

Vaikka omaan kisaviikon painoon on tullut 13 kg lisää niin silti voin hyvin. Tällä hetkellä nautin urheilusta ja terveellisestä ruuasta. Nukun hyvin ja olen todella elämän iloinen. Vaikka juuri nyt makaan olohuoneen lattialla noidannuoli selässä, niin silti koen olevani onnellinen. Yksi vastoinkäyminen ei haittaa. Tästä selvitään. Nautin arkisista asioista ja energista mitä liikunta ja ruokavalio minulle tuo. Toki nautin tästä kaikesta myös vuosi sitten, mutta se mitä nyt ajan takaa on se ettei noilla kiloilla ole merkitystä tähän hyvään oloon mikä minulla on nyt. Kun taas vertaa oloa siihen mitä se oli silloin kun tein kaiken aivan päinvastoin kuin nyt niin oloa ei voi verrattakkaan. Olen saanut avaimet hyvään oloon ja se jos mikä on mahtavaa.

Toivottavasti tämä auttaa teitä saavuttamaan hyvän olon. 🙂

Mukavaa torstaita!

FullSizeRender[1]Ihanan Kia Rantalaisen kanssa JohanOnTreeneissä.

Näyttökuva 2015-9-10 kello 12.17.49

Näyttökuva 2015-9-10 kello 12.11.00

2014/2015 

Näyttökuva 2014-12-21 kello 22.36.19

Ennen elämäntapamuutosta.

2 kommenttia

  1. Katariina kirjoitti:

    Moi! Se on tosiaan loppujen lopuksi pitkälti pääkopasta kiinni, haluaako voida hyvin ja olla iloinen. Pätee kaikilla elämän osa-alueilla. Mikä sinut sai aina treenaamaan ja liikkumaan? Itse nukun hyvin ja pyrin syömään terveellisesti ja juomaan paljon vettä mutta jokin motivaatio liikkumisessa puuttuu. Siitäkin varmaan tulisi tapa kun vaan jaksaisi lähteä vaikka kuinka väsyttää. 😉 , anyway, kivaa syksyä sinulle!

    • johannavaris kirjoitti:

      Kiitos kommentista. 🙂 Kyllä näinhän se on. 🙂 Kyllä se omalla kohdalla on se, että siitä vaan tulee niin hyvä olo kun pääsee urheilemaan ja nyt kun sitä on tehnyt niin pitkään niin se on kyllä jo tapa, samanlainen tapa kuin joku kaupassa käynti. 😀 Toivottavasti liikuntakärpänen puraisisi myös sinua. 🙂 Ihanaa syksyä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *