Hae
JohanOnFitness

6 Vinkkiä Miten Ylläpidät Treeni-innon

Jokaiselle salille on varmasti tuttua nämä kausiharrastajat. Ne henkilöt jotka liittyvät tammikuussa salille, koska lupautuivat uutena vuotena tekemään muutoksia nykyiseen elämäänsä.

Nämä kausiharrastajat normaalisti lopettavat siinä helmikuun puolessa välissä ja palaavat noin 4 viikkoa ennen kesälomaa yrittäen vielä päästä siihen uutena vuotena lupaamaan kesäkuntoon. Jotkut heistä palaavat sitten taas seuraavan kerran silloin kesän jälkeen karistelemaan grillikauden tuomista extrakiloista, kun taas toiset palaavat uudelleen taas tammikuussa.

Minulla itsellä ei ole mitään näitä kausiharrastajia vastaan. Olen itsekkin ollut sellainen ja mielestäni kausiliikunta on parempi vaihtoehto kuin ei liikuntaa ollenkaan. Ja tottakai varmasti osa näistä kausiharrastajistakin muuttaa vanhat tottumuksensa ja urheilusta tulee pysyvä lisä omaan elämään. Joskus ihminen vaan tarvitsee jonkun ulkopuolisen tönäisyn oikeaan suuntaan ja se pieni tönäisy saattaa muuttaa sen henkilön maailman.

Nyt kun tässä kausiharrastajan aikajanalla ollaan siinä vaiheessa, että pikku hiljaa se kotisohva saattaa viedäkin sen voiton ja tammikuun treeni-into alkaa hiipua, niin halusin antaa ihan vain muutamia vinkkejä tämän treeni-innon ylläpitämiseen.

1. Muista miksi aloitit

Tiedän, että tämä on aika kliseinen vinkki mutta niin paikkaansa pitävä. Muista se syy, että miksi ylipäätään halusit aloittaa liikunnan ja muuttaa niitä elämäntapoja.

2. Kirjaa ylös konkreettiset tavoitteet ja seuraa niitä

Jos et asettanut itsellesi konkreettisia tavotteita niin aseta ne viimeistään nyt ja seuraa myös kehitystäsi. Tavoite voi olla painonpudotus, voimatason nostaminen, aerobisen kunnon parantaminen tai vaikka säännöllisen liikunnan aloittaminen. Kirjaa tavoite ja seuraa sitä joka viikko.

3. Kokeile uusia juttuja

Jos oma saliohjelma kyllästyttää tai aina ne samat jumpat ei enää iske, niin kokeile jotain muuta. Maailma on täynnä eri liikuntamuotoja ja ei täällä kannatta tehdä mitään sellaista mikä maistuu puulta. Muistutan kumminkin ettei nyt aina kaikki treenit voi olla ”Jee jee” -fiiliksellä. Mutta jos oikeasti kyllästyttää useamman kuukauden ajan, niin kokeile jotain muuta. Jos pidät salilla käymisestä, niin kokeile jotain uutta ohjelmaa tai treenityyliä. Myös salilla voi treenata usealla eri tavalla. Kunhan vaan muistat, että alussa kaikki liikunta saattaa tuntua tylsältä (riippuu niin ihmisestä), mutta jonkun ajan kuluttua opit varmasti nauttimaan jos et suoraan liikunnasta niin ainakin sen jälkeisestä olosta.

4. Muista se tunne

Kun se kotisohva huutaa nimeäsi, niin muista se tunne minkä se urheilu sulle antaa. Vaikka olisi kuinka huono treeni, niin aina sen treenin jälkeinen olo voittaa sen olon mikä sulla olisi jos et olisi mennyt treenaamaan. Se kotisohva odottaa sinua kyllä.

5. Älä hautaudu tekosyihin

Näitähän meillä jokaisella aina riittää; ei ole aikaa, oli raskas työpäivä, huomenna on tärkeä kokous ja paikat ei saa olla kipeänä jne. Aina löytyy syy olla treenaamatta, jos vaan annat mielellesi periksi.

Ensinnäkin aika on huonoin tekosyy ikinä. Aina löytyy aikaa. Viikossa on 168 tuntia ja treenit vie yhden tunnin. Eli jos treenaat 4 kertaa viikossa yhden tunnin niin sulle jää 164 tuntia muuhun tekemiseen! Laita asiat vain oikeisiin mittasuhteisiin. Jos et pääse salille niin tee kotitreeni kotona vaikka aamulla ennen kuin menet töihin.

Itse olen normaalisti aina arkisin 8 h töissä maanantaista perjantaihin ja kisoja edeltävillä viikoilla vietin juoksumatolla ja kuntosalin puolella aikaa yhteensä yli 20 tuntia viikossa. Edelleen minulla jäi 148 tuntia muuhun tekemiseen.

Kaikkiin muihin tekosyihin pätee yksi ja sama sääntö: lopeta miettiminen! Älä mieti miksi et menisi liikkumaan vaan ajattele vain, että nyt menen ja piste. Kun et anna mielellesi vaihtoehtoja niin meneminen helpottuu.

6. Arvosta itseäsi

Tällä tarkoitan, että muista että teet tätä, koska haluat parantaa terveyttäsi ja hyvinvointiasi. Kaikissa terveyteen liittyvissä kyselyissä aina kysytään kuinka paljon liikuntaa harrastat viikossa. Tämä sen takia, koska liikunnalla on merkittävä vaikutus terveyteen ja hyvinvointiin. Arvoasta itseäsi sen verran, että haluat luoda itsellesi paremman tulevaisuuden.

 

kkkk

Kuva: Vesa Marjanen

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *