Hae
JohanOnFitness

Deja-Vu: Kisasuunnitelmien Muutos?

Kuvitelkaa lapsi, joka odottaa koko talven, että pääsee kesällä Linnanmäelle kaikkiin niihin hurjiin laitteisiin joista on nähnyt unta koko talven. Kuvitelkaa lapsen odotus, jännitys ja innostus mitä hän huokuaa kun pikku hiljaa kesä saapuu ja hän tietää mikä häntä odottaa. Kuvitelkaa nyt sen lapsen ilme, tuntekaa hänen tunteet ja kuulkaa lapsen pettymys kun hän ymmärtääkin, että vielä tänä kesänä hän ei olekkaan tarpeeksi pitkä, että hän pääsisi Linnanmäen laitteisiin vaan joutuu katsomaan sivusta kun muut pääsevät pitämään hauskaa ja hän joutuu odottamaan vielä yhden vuoden kasvaakseen.

Tämä voi olla aika kärjistetty vertauskuva mutta vertauskuva kumminkin.

Eli niin kuin olen blogissa hyvin avoimesti kertonut, että palautumisprosessi syksyn kisoista on vieläkin kesken. Treenit luistaa hyvin, kroppa ottaa treenit vastaan hyvin ja ruoka maistuu, mutta edelleen aika pienillä kaloreilla mennään, koska samalla kroppa imee itseensä kaiken minkä saa.

Mulla on selkeitä kehitysalueita joiden pitää kehittyä offkaudella jos haluan lajissani koskaan kunnolla pärjätä.  Näiden alueiden optimaalinen kehitys ei ole vielä edes alkanut, koska kaloreita ei olla voitu nostaa tarpeeksi ylös.

Tavoitteenani oli kisata nyt syksyllä ja se tarkoittaa, että minun tulisi aloittaa kisadietti siinä huhtikuussa. Näin ollen jos saadaan kroppa vastaanottavaiseksi niin kerkeisin olla ns. ”normaaleilla” kaloreilla huiman yhden kuukauden. Tämä taas tarkoittaisi sitä, että suurta muutosta fysiikkaan ei ole mahdollista tehdä ja riskinä on tietenkin myös oma terveys. Miten kroppa reagoisikaan uuteen diettiin, joka alkaisi juuri silloin kun kroppa ollaan saatu suhteellisen normaaliin tilaan.

Tapasin valmennustiimini lauantaina ja sieltä tuli tiukka viesti, että tässä tiimissä mennään terveys edellä. Joka on tietenkin todella hieno asia. He eivät halua tehdä mitään mikä riskeeraa minun terveyden. Valmennustiimi on hyvin tietoinen mun taustoista ja aikaisemmista pikadieteistä, säästöliekeistä jne, jotka ovat heikentäneet aineenvaihduntani. Juteltiin jonkun aikaa ja vielä tapaamisessa jätettiin avoimeksi, että kannattaako mun sittenkään lähteä kisaamaan jo nyt syksyllä.

Sunnuntaina vielä viestiteltiin valmentajien kesken ja tein hyvin selväksi, että hinku nousta lavalle nyt syksynä on todella kova, mutta niin on myös mun tavoitteetkin. Vaikka olin ihan tyytyväinen seitsemänteen sijaani niin päätin silloin, että en lähde enää hakemaan mitään lavakokemusta vaan haluan oikeasti mennä kisaamaan niistä hyvistä sijoituksista lavakokemuksen lisäksi. Haluan itse olla tyytyväinen fysiikkaani niin, että tiedän että mulla on edes pieni mahdollisuus oikeasti pärjätä.

Valmentajat olivat tänään pitäneet palaverin tämän tytön tulevaisuudesta ja tuomio oli, että minä en tule kisaamaan tänä vuonna. Uusi kisatavoite on kevät 2016.

Valmentajalta tuli viesti, että mulla on paljon asioita joita pitää ja on hyvä saada kuntoon ennen seuraavaa diettiä, sekä suurimpana se, että olisin itse tyytyväinen kehitykseeni, koska parempaa pakettia ollaan lavalle viemässä. Jos kisaisin nyt syksyllä dieetin pitäisi alkaa pian ja siihen ei ole mitään järkeä lähteä, koska prosessi on kesken mutta hyvällä mallilla.

Nyt kun tavoite siirtyy kevääseen 2016, niin sitä parempaa ja kilpailukykyisempää fysiikkaa on  aikaa rakentaa ja pystyn keskittymään puhtaasti treeniin ja kehitykseen.  Valmentajat pitää sitten huolen siitä, että saavat mun kropan toimimaan optimaalisesti tulevaa kisadiettiä varten. Eli treenit ja meno jatkuu ihan entisellään, yhtä kovana ellei kovempana mutta sitä maalilinjaa vaan pikkasen siirrettiin. (Miltei suora lainaus toiselta koutseistani)

Itse en usko, että tässä nyt itselläni kauhean suuri riski välttämättä olisi ollut lähteä uudelleen kisadietille, mutta sen tiedän että huomattavasti parempaa pakettia ei tällä kehitysajalla sinne voida viedä. Valmentajat tietää mun tavoitteet ja tekivät kisa-ajankohdan muuttamisen myös senkin takia. Täytyy olla realistinen.

Oisin koko sydämmestäni halunnut mennä kisaamaan nyt syksyllä, kokea taas sen ihanan onnistumisen fiiliksen. Musta tuntuu, että olen pettänyt itseni ja kaikki mun kannustusjoukot, tsempparit ja yhteistyökumppanit.

Kevät 2016 tuntuu niin kaukaiselta ja sinne on ikuisuus aikaa. Olo on surullinen, pettynyt ja turhautunut mutta sisimmissäni tiedän, että tämä oli oikea ratkaisu. Toivon, että tällä ratkaisulla pystyn näyttämään sen parhaimman Johannan siellä lavalla ja tekemään mun kannustusjoukoista, tsemppareista ja yhteistyökumppaneista ylpeitä mun suorituksesta.

Mulla on ollut takaraivossa koko ajan pieni epäilys ja tunne, että vuonna 2015 ei ole vielä mun aika loistaa vaan 2016 on se milloin voin todella näyttää sen täyden potentiaalin itsestäni. Nyt kun kisat oikeasti siirtyi niin toivon todella, että tämä tunne ei jää pelkäksi tunteeksi vaan, että se myös toteutuu.

Toivon olevani myös tällä päätöksellä edes jollekin hyvä esimerkki siitä ettei fitnesslajeissa tarvitse laittaa sitä omaa terveyttä likoon vaan hyvä valmentaja pitää huolen, että vältetään kaikki turhat riskit. Valmentaja takoo myös järkeä päähän, kun joskus se järki saattaa tipahtaa matkasta.

Nyt sitten pitäisi laittaa taas aivot narikkaan ja painaa sitä duunia ihan tosissaan.

Loppuun hieman kliseinen, mutta mulle niin ajankohtainen ja sopiva teksti Elastisen uudesta biisistä:

”Mul ei ollu mitää muut ku mahdollisuus
ja tieto siitä että mitä tahdon voin saavuttaa.
Koval duunilla asiat vaan onnistuu.
Kokeillaan ja sit taas noustaan jos kaadutaan.
Hanskat ei tipahda, periks ei anneta.
Ne sanoo et pysty, et voi, ei kannata.
Mun korvissa se kaikki kuulostaa haasteelt.
Ne saa luun kurkkuun saa ku tulosta taas teen.
Jatkan, jaksan vaikka väkisin.
Jos se ois helppoo, kaikki tekis nii.
Mus on voima, jota ei voi vaimentaa.
Pusken täysii aina vaa.
Mun ei täydy vaan mä saan.
Katse eteen ja suupielet ylöspäin!
Teen vastoinkäymisistä voimaa.
Katse eteen ja suupielet ylöspäin!
Antaa tulla! Kestän kyllä, periks en tuu antamaan.”

(Elastinen, eteen ja ylös) 

24

Tähän kisakuntoon taotaan nyt 10 kk lisää lihaa ja sit aloitellaan taas dietti.  

 

2 kommenttia

  1. Miia kirjoitti:

    Voin vain kuvitella miltä itsestäkin tuntuisi, jos valmentajani nyt sanoisi, että et kisaakaan nyt syksyllä vaan vasta reilu vuoden päästä. :O Mutta eipä sitä omaa terveyttä kannata lähteä riskeeraamaan, voisi käydä huonosti ja kisatavoitteet siirtyä vielä pidemmälle.

    Tsemppiä treeneihin. 🙂

    http://bodydecide.blogspot.fi/

    • johannavaris kirjoitti:

      No niimpä mutta mieluummin mahdollisuus hyvään lopputulokseen myöhemmin kuin keskeneräinen lopputulos nyt. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *