Hae
JohanOnFitness

Miten Voit Kehittää Itseäsi

Olen nyt käyttänyt paljonkin aikaa sisäiseen tutkiskeluun ja miettinyt omia motiiveja ja asioita miten voisin kehitttää itseäni entistä enemmän.

Aloitin itsetutkiskelun kysymyksellä, mistä minä saan mielihyvää. Vastauksella tähän kysymykseen pystyin miettimään konkreettisia asioita ja toimenpiteitä mitä minun kannattaa tehdä.

Koen, että saan mielihyvää mm.:

– Kovasta treenistä

—> Tunteesta, että minä olen vahva ja voimakas

—> Siitä tunteesta, että tietää antanseensa kaikkensa

– Siitä, että kykenee tekemään jotain sellaista mihin kaikki eivät pysty

– Rutiineista ja säännöllisyydestä

– Asioista joita tekemällä tajuaa olevansa oikea urheilija

– Tunnustuksesta jota saa tehdystä työstä

– Esiintymisestä

adult-education-572269_1280

Sitten aloitin miettimään, että mitä asioita minun tulee tehdä, että jokapäiväinen elämäni ja kaikki toimintani ohjaavat näiden mielihyvää tuottavien asioiden toteutumiseen. 

Kova treeni

– Täytyy keskittyä vielä enemmän joka ikiseen toistoon

– Kun kipu alkaa (Hyvä kipu) niin jatkaa vielä, enkä missään nimessä luovuta kesken

– Täytyy varata vielä enemmän aikaa itse treeniin; alkulämmittely, treeni ja venytykset

– Ennen salille menoa, käytän hetken aikaa mielikuvaharjoitteluun jossa käyn tulevan salitreenin läpi; mille sen pitää tuntua, mitä liikkeitä teen jne.

Tunteesta, että kykenee tekemään jotain sellaista mihin kaikki eivät pysty

– Kun iskee väsymys, niin pitää muistaa että nyt ”ne muut” jäisi lepäämään mutta minä en ole ”ne muut”!

– Pidän kiinni omasta mantrastani: Minä pystyn ihan mihin vaan!

Rutiineista ja säännöllisyydestä

– Kun kerta nautin rutiineista niin minun tulee pyrkiä tekemään kaikesta rutiinia; ruokavalio, treenit, poseharkat ja kehonhuolto

 

—> Näitä kaikkia tekemällä tunnen olevani urheilija.

 

gym-546138_1280

Voittaminen

Koen, että Urheilijan ja huippu-urheilijan ero ei ole suuri. Ero piilee niissä pienissä arkisissa asioissa. Ne pieneltä tuntuvat valinnat arjessa ovat ne merkittävät valinnat pitkällä aikavälillä:

– Katsonko tämän sarjan vai menekö nukkumaan niin, että saan nukuttua 8 tuntia.

– Skippaanko kehonhuollon, kun nyt ei vaan huvita.

– Jätänkö nyt välipalan syömättä kun en kerkeä pitämään taukoa.

Nämä pienet valinnat voivat tuntua siinä hetkessä merkityksemättömiltä, mutta kun puhutaan kuukausista tai jopa vuosista, niin niiden merkitys kasvaa.

Itse uskon, että kuka tahansa voi olla voittaja kun on vaan omistautunut lajilleen ja on valmis suunnittelemaan elämän treenien ympärille eikä niinkään treenit elämän ympärile. Tällä nyt tarkoitan sitä että treenit, kehonhuolto jne on prioriteetti yksi, ainakin kisakaudella.

Toki joillakin lähtökohdat, tausta ja ihan vain jumalan suomat lahjat vaikkapa fysiikkaan, antavat oman mausteensa tähän soppaan. Välttämättä näiden henkilöiden ei tarvitse paiskia niin kovin töitä tai he pystyvät sovittamaan treenit elämän ympärillle muita helpommin, mutta itsellä ei valitettavatsi näin ole.

Minulla ei ole mitään urheilutaustaa, geenitkin on nyt mitä on (ei suvussa mitään atleetteja ole) ja lähtökohtakin on ollut huono (huomattava ylipaino), joten minun jos kenen on tehtävä kaikki tämä, jos haluan lajissani pärjätä.. Ja minähän haluan.

Eli omalla kohdallani minun tulee mm:

– Kiinnittää huomiota, että saan ne 8 h yöunet

– Otan taas viikkosuunnitelmat käyttöön, että ajanhallinta helpottuu

– Kiinnitän vielä enemmän huomiota treenitehoon ja siihen miten joka ikisen toiston teen

– Lopetan suorittamisen ja keskityn olemaan läsnä

stones-451329_1280

Olen myös miettinyt asioita miten juuri minä voisin menestyä:

– Teen kaiken niin kuin käsketään; ei soveltamista

– Opettelen hallisemaan ajatuksiani ja pyrin lopettamaan stressaamisen

– Keskityn

– Karsin elämästäni kaiken ylimääräisen

– En suorita vaan teen kaiken ajatuksella

– Analysoin treenejäni; mitä voisin parantaa, miten äsken tekemäni treeni olisi voinut ollla asteen verran parempi

– Teen aina parhaani

running-573762_1280

Olen luonut itselleni myös muutaman motivaatiolauseen tai mantran, miksi näitä nyt kutsutaankin. Näitä lauseita mietin silloin, kun on vaikeaa, väsyttää tai on mielitekoja.

Elämä on lyhyt, jokainen sekuntti on tärkeä.

Älä suorita vaan keskity.

Mä pystyn ihan mihin vaan!

sunset-473603_1280

Tämän tutkiskelun jälkeen käytin vielä hetken aikaa miettiäkseni omia arvojani. Jos arvot eivät ole sopusoinnussa tavotteden kanssa, niin menestyminen voi olla entistäkin hankalampaa.

Omat arvot jakaantuivat seuraavasti:

1. Halu olla jotakin / Merkitä jotain

2. Kasvu ja Kehitys

3. Rakkaus

4. Turvallisuus

5. Sosiaaliset suhteet

6. Antamisen halu

7. Vaihtelu

Arvojärjestyshän voi muuttua ihmsillä aina elämäntilanteen mukaan. Omat pääarvot ovat terveys, kehittyminen ja rakkaus. Yllä olevassa listauksessa näkyy miten omat arvot jaakantuvat. Toki kakki nuo ovat todella tärkeitä, mutta tällä hetkellä niiden tärkeysjärjestys on tuo yllä oleva. Näin myös voin todeta, etteivät arvoni ole ristiriidassa tavoitteideni kanssa.

1. Halu olla jotakin / Merkitä jotain

—> Olen valmis tekemään paljon töitä ja uhrauksia, että pärjään lajissani.

2. Kasvu ja Kehitys

Luen alan kirjallisuutta, otan selvää asioista (niin urheilussa kuin työelämässä) ja haluan jatkuvasti kehittää itseäni; että voin olla parempi, että voisin joskus olla paras.

3. Rakkaus

Haluan rakastaa ja tulla rakastetuksi. Haluan, että rakkaat ihmiset ympärilläni voivat olla minusta ylpeitä.

4. Turvallisuus

Pidän rutiineista ja säännöllisyydestä. Ne tuovat turvallisuuden tunnetta.

5. Sosiaaliset suhteet

Ystävät merkitsevät minulle paljon ja ovat suuri tuki!

6. Antamisen halu

Yritän myös olla ystäville avuksi ja teen lahjoituksia esim. hyväntekeväisyyteen, mutta tämä arvo jää omassa listassa tällä hetkellä aika alhaalle. Uskon, että mitä vanhemmaksi tulen niin sitä ylemmäksi tämä nousee omalla arvolistalla.

7. Vaihtelu

Tämä arvo jäi viimeiseksi koska en koe, että vaihtelulla on minulle niin suurta merkitystä.

Suosittelen lämpimästi kaikkia tekemään tämän harjoituksen. Se voi auttaa keskittymään oikeisiin asioihin. Tämän voi tehdä ihan kuka vain. Itsellä vastaukset painottuivat tietenkin urheiluun, mutta vastaukset voivat liittyä vaikka töihin, harrastuksiin, perheeseen, vapaa-aikaan jne.

grass-546794_1280

Jos haluatte itse kokeilla tätä niin tässä on vielä ohjeet:

1. Mieti mitkä asiat tuottavat sinulle mielihyvää?

2. Mieti mitä asioita sinun tulee tehdä, että kukin mielihyvää tuottava asia toteutuu?

3. Mieti mitkä kolme arvoa ovat sinun pääarvot: esim. kehitys, kasvu, terveys, rakkaus, ystävyyssuhteet, antamisen halu, turvallisuus, tai voit keksiä jonkin oman termin myös.

4. Laita seuraavat arvot järjestykseen niin, että ensimmäinen on tärkein ja seitsemäs on vähiten tärkein:

Halu olla jotakin / Merkitä jotain, Kasvu ja Kehitys, Rakkaus, Turvallisuus, Sosiaaliset suhteet, Antamisen halu, vaihtelu.

(Näillä pystyy selvittämään omien arvojen kautta sen, että mikä elämässä on kaikkein tärkeintä omalle hyvinvoinnille. Jotta elämä olisi mielekästä niin arvojen tulee olla sopusoinnussa oman tekemisen kanssa. Jos esimerkiksi turvallisuus on sinun ensimmäinen ja tärkein arvosi niin silloin riskialtis työ ei sovellu sinulle ollenkaan, koska se aiheuttaa ylimääräistä stressiä. Vastauksia kannattaa peilata omaan elämään ja mietttiä onko arvot tasapainossa ja sopusoinussa oman elämän kanssa.)

live-461731_1280

5 kommenttia

  1. Mirva kirjoitti:

    Kiitos tästä tekstistä. Tää niin osui ja upposi. Oma focus hukassa, mutta tästä tuli heti apuja…

    • johannavaris kirjoitti:

      Hei,

      Kiitos kommentista. 🙂

      Kiva kuulla, että tykkäsit ja koit että tästä on myös sinulle jotain hyötyä. Joskus se vaan auttaa kun hetkeksi pysähtyy ja miettii näitäkin asioita vähän pintaa syvemmin. 🙂

      Mukavaa viikkoa!

      Yt,
      Johanna

  2. ninniA kirjoitti:

    Mä aloin noita vähän miettimään ja kohtasin pienen dilemman. Haluan kyllä kehittyä, mutta kun kuitenkin tykkään rutiineista ja en pidä vaihtelusta, niin nämä osaltaan on torppaamassa sitä kehitystä, koska kehitys vaatii aina muutosta.

    Pitääkin erityisesti nyt tarkastella noita omia (ruoka)ruutiineja ja työstää niistä enemmän kehitystä tukevia. Kiitos hyvästä postauksesta 🙂

    • johannavaris kirjoitti:

      Moikka,

      Kiitos kommentista. 🙂 En ollutkaan itse ajatellut tuosta näkökulmasta. Mutta jos pidät rutiineista etkä vaihtelusta mutta arvoissa kehitys menee rutiinien edelle niin silloin pitää tehdä asioita jotka tukee eniten sitä sun ykkös arvoa.
      Mutta noista arvoista juuri huomaa sen, jos jotkut asiat on haastavaa toteuttaa eli juuri sinun kohdallasi se kehitys/muutos, jos arvoissasi vanhat rutiinit menee siihen kehityksen edelle. Suosittelen että teet muutoksia mutta teet muutoksista nopeasti rutiineja. Kun asioita tekee 2 viikkopa putkeen niin silloin niistä muodostuu jo rutiineja eli kunhan vaan jaksat ekat 2 viikkoa niin sit pitäs helpottaa. 🙂

      Tsemppiä! 🙂

      Yt,
      Johanna

  3. Yodi kirjoitti:

    Luin että turvallisuus arvo on sinulle tärkeä, siispä tässä sinulle osoite http://www.turvasivut.blogspot.com

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *