Hae
JohanOnFitness

Miten Aloittaa Päivä Positiivisesti

Nyt haluan jakaa teille omat vinkit siihen miten päivän voi aloittaa aina positiivisesti. Kaikki varmasti on kokeneet sen, että jos aamu alkaa huonosti niin se vaikuttaa koko päivään negatiivisesti.

Tässä muutamia vinkkejä, miten jokainen aamu voi olla hyvä aamu.

1. Lopeta Torkuttaminen

Kun heräät aamulla ensimmäisen kerran herätyskelloon ja ajattelet, että ei hitsi, nyt en millään jaksa nousta, nukun vielä 10 minuuttia. Aamu saa heti negatiivisen startin, kun ensimmäinen ajatus on kielteinen; ”en jaksa nousta vielä”.  Kun torkut 10 minuuttia, niin olet aivan yhtä väsynyt kuin 10 minuuttia aikaisemminkin. Ei se muutaman minuutin torkahdus oikeasti auta siihen väsymykseen.

Jos heräisit silloin kun kello ensimmäisen kerran herättää niin saisit tehdä aamutoimet rauhallisemmin ja et ärsyttäisi vierustoveria, joka yrittää nukkua samalla kun herätyskellosi soi 10 minuutin välein.

Sain hyvän vinkin yhdestä kirjasta jonka luin juuri tähän samaan asiaan liittyen ja olen nyt itse käyttänyt sitä joka aamu.

Torkkunapin painamisen sijaan olen ensimmäisenä miettinyt ennen kuin nousen edes sängystä; ”mitä positiivista tänään tapahtuu”. Aina löytyy edes yksi positiivinen asia. Olen ajatellut mm. ”tänään teen hemmetin hyvän treenin”, ”tänään olen taas askeleen lähempänä omaa tavoitettani” tai ”tänään opin jotain uutta”.  Päivä saa näin jo positiivisen startin ennen kuin nousen edes sängystä.

clock-20013_640

2. Juo Vettä

Yön aikana keho kuivuu ja tarvitsee vettä, jotta nestetasapaino palautuu normaaliksi.  Veden juonti huuhtelee kehosta kuona-aineita ja heti aamusta se käynnistää hyvin myös aineenvaihdunnan.

glass-475451_640

3. Käy Aamukävelyllä

Tämän kikan opin kisadietin viimeistelyviikolla jonka jälkeen olen jatkanut tätä vakituisesti. Nyt en tarkoita mitään kunnon lenkkiä, en edes reipasta kävelyä vaan ihan vaan ”happihyppelyä”. Kehossa on aamuisin eniten stressihormoonia. Kun lähdet heti aamusta kävelylle niin stressihormoonitaso lähtee laskuun.

Aamuisin olen keittänyt kahvin ja laittanut sen termosmukiin ja pukenut itselleni todella paljon vaatetta päälle ettei ulkona varmasti tule kylmä ja lähtenyt vain ulos.

Varaan aikaa yleensä noin 20-30 min. Kävelen todella hitaasti ulkona, kuuntelen lempibiisejäni (tällä hetkellä jazzia) ja juon aamukahvini raittiissa ilmassa. Ajattelen tulevaa päivää, ajattelen tavoitteitani ja matkaa minkä olen jo kulkenut ja matkaa mikä mulla on vielä edessä. Hengitän raitista ilmaa rauhallisesti keuhkot täyteen ja puhallan ilman suun kautta ulos. Ajattelen positiivisesti ja päätän, että tästä tulee hyvä päivä!

morning-549254_640

4. Varaa Aamuihin Aikaa

Tykkään herätä ajoissa, koska inhoan jos aamu alkaa heti kiireessä. Aamukävelyn jälkeen käyn suihkussa, syön aamupalan ja samalla katson jonkun lempisarjoistani. Aamut ovat minun aikaani, jolloin saan olla rauhassa. Aamu alkaa aina rauhallisesti, jonka takia ei haittaa vaikka tuleva päivä olisikin super kiireinen. Päivä myös sujuu paremmin kun on antanut aikaa kropalle ja mielelle heräämiseen.

coffee-438416_640

5. Syö Kunnon Aamupala

Aamupalan merkitystä ei voi ikinä korostaa liikaa. Syö ravitseva aamupala. Sitä sanotaankin, että aamupala on päivän tärkein ateria. Yön ajan elimistö on lepotilassa ja jotta se voi käynnistyä uuteen päivään niin se tarvitsee ravintoa.

Itse syön joka aamu ison lautallisen karapuuroa, maitorahkan ja hedelmän/marjoja. Aamupalan ansiosta aivot saavat tarvitsemansa energian, jonka ansiosta myös vastaanottavat tulevan työpäivän haasteet paremmin.

blueberries-531209_640

6. Hymyile

Vaikka kuinka oudolta se tuntuukin niin aloita päiväsi hymyillen. Hymyilyn on tutkittu vähentävän stressiä. Aito hymy on tietenkin kaikkein paras, mutta jopa väkinäinen hymy laskee sykettä ja helpottaa stressitilanteita. Kun hymyilet niin keho antaa viestin avoille, että olet hyvällä tuulella.

Kokeile hymyilyä esim. muutama minuutti ja huomaat eron miten tulet paremmalle tuulelle. Tämä harjoitus sopii myös hyvin silloin jos olet päivällä huonotuulinen. Hymyile vaan väkisin muutama minuutti niin olo kohenee.

Joten eikun vaan hymyilemään!

smiley-427160_640

 

Kuvat: http://pixabay.com/fi/

 

4 kommenttia

  1. henna kirjoitti:

    Hyviä vinkkejä! Itse toteutan lähes joka aamu kaikkia noita aamukävelyä lukuunottamatta, ja aamu onkin lempivuorokaudenaikani 🙂 varsinkin tuo kiireettömyys on ehdoton, kiireessä aamusta ei meinaa tulla mitään. Itselläni on vielä sellainen tapa että teen yleensä kaiken tietyssä järjestyksessä jolloin sitten töihin/kouluun lähtiessä ei unohdu mitään oleellista 😀

    • johannavaris kirjoitti:

      Moikka,

      kiitos kommentista. 🙂 Juuh mullakin on aina samassa järjestyksessä kaikki. 😀 Joo aamut on ihania kun ne vaan osaa ottaa niin. 🙂

      Yt,
      Johanna

  2. Viivi kirjoitti:

    Ihana postaus 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *