Hae
JohanOnFitness

Vuosikatsaus 2014

Halusin itsekkin tehdä yhteenvedon kuluneesta vuodesta ja käyttää hyväkseni samalla tilaisuuden kiittää kaikkia yhteistyökumppaneita, ystäviä ja perhettä menneestä vuodesta.

 Kaivoin taas esiin viime vuoden tavoitteet ja nyt onkin hyvä pysähtyä hetkeksi katsomaan onko mitkä tavotteista toteutunut.

Vuoden 2014 tavoitteet olivat:

– Yksi ulkomaan matka

Check! Olin pääsin perheeni kanssa nauttimaan Joulukuun alussa Cran Canariasta. 🙂

IMG_3570

– Päästä kilpailemaan Bikini Fitneksen Sm-kilpailuissa (eli selvitä karsinnoista eteenpäin)

Valitettavasti tämä tavoite ei toteunut. Tavoite oli olla kuuden parhaan joukossa, mutta olin seitsemäs. Olin sijoituksesta kyllä onnellinen mutta tottakai se harmittaa etten päässyt kilpailemaan Suomen mestaruudesta.

kuva 4v

– Vetää treenit vieläkin tehokkaammin

Tämä kyllä onnistui! Treenasin pt:n kanssa 1-2 kertaa viikossa ja opin miltä sen treenaamisen pitää oikeasti tuntua.

kuva 2 (2)

– Olla sinut itsensä kanssa

Kisadietillä aloin pikku hiljaa pääsemään tähän tavoitteeseen, mutta todettakoon, että en usko että ikinä tulen olemaan täydellisen sinut itseni kanssa.

kuva2

– Tutustua vieläkin avoimemmin uusiin ihmisiin

Minusta olen päässyt tähänkin tavoitteeseen. Olen ollut innokas tutustumaan uusiin ihmisiin ja saanutkin uusia kavereita, ystäviä ja tuttavia kisaprojektin myötä ja niistä kaikista olen todella onnellinen! 🙂

kuva 2

– Höllätä / Opetella olla stressaamatta

En ole ihan täysin päässyt eroon, tästä stressaamisesta mutta suunta on oikea.

ripset

– Samoilla

Halusin viettää enemmän aikaa metsässä/ulkona ja rentoutua tätä kautta. Tavallaan olen päässyt tähän tavoitteeseen, koska kisadietillä vietin aikaa metsässä yli 120 tuntia. 😀 Lenkillä kylläkin mutta kummminkin metsässä. 😀 Rentoutumisen opin sitten vasta kisaviikolla kun aloitin aamukävelyt ulkona. Niitähän olen jatkanut edelleen ja ne on mahtava keino rentoutua.

kuva 4

– Oppia olemaan vertailematta itseä muihin

Voin ylpeästi sanoa, että tämän minä olen oppinut. En vertaile enää itseäni muihin, koska siitä ei ole mitään hyötyä. Kaikki me ollaan yksilöitä ja kaikilla meillä on omat vahvuudet. Vertaileminen vaan aiheuttaa turhaa stressiä. Tässä asiassa mua eniten auttoi vuoden aikana kilpasiskoni Anni!

kuva1

– Keskittyä tulevana syksynä kouluun oikein kunnolla

Öhöm.. Tähän en päässyt. 😀

– Venytellä kerran viikossa

No melkein kerran viikossa oon kyllä koko vuoden venytellyt.

kuva 3

Eli aika moneeseen tavoitteeseen olen päässyt. Muutama tavoite jäi saavuttamatta mutta eihän kaikki asiat aina menekään niin kuin suunnittelee ja haluaa.

kuva 2

Koko vuosi on ollut ihan huikea. Voin sanoa että jopa elämäni paras vuosi.

Olen oppinut ihan mielettömästi uusia asioita niin urheilusta, ravinnosta, hyvinvoinnista kuin omasta itsestäni.

Olen ajanut itseni äärimmilleen, tehnyt asioita joita en olisi ikinä kuvitellutkaan pystyväni tekemään ja selvinnyt sieltä voittajana. Vaikka en sitä voittopokaalia saanut kotiini niin voitin itseni ja samalla varmasti monta epäilijää. Terveisiä vaan niille koulukiusaajille jotka sai mut koulussa tuntemaan itseni huonoksi, mitättömäksi ja rumaksi.

Vuoden aikana epävarmasta ihmisestä on kasvanut urheilija. Urheilija jonka elämä koostuu aidosti terveellisistä elämäntavoista. Syön terveellisesti, liikun paljon, pidän huolta kehostani ja mielestäni. Rakastan sitä mitä teen ja en muuttaisi mitään. Kisaaminen on vain kirsikka tämän kakun päällä; ikimuistoinen hetki jonka ansioista olen saanut haastaa itseni äärirajoille ja en malta odottaa ensi vuotta!

10407957_10153099967471542_7773152240258197938_n

Kiitos

Kiitos kaikki yhteistyökumppanit, että olette tukeneet matkaani ja siitä että yhteinen matkamme vielä jatkuu! Sanat eivät riitä kuvaamaan kiitollisuuttani Sulo, Hairspot, Detailed Beauty Nails, New Organics ja Helsinki Kiropraktiikka! <3 . Kiitos myös kaikille muillekin yhteistyökumppaneille! 🙂

Kiitos ystävät ja perhe, että olette olleet läsnä ja auttaneet omalta osaltanne mua niinä vaikeina hetkinä kun jalka on painanut hieman enemmän ja siitä että olette jakaneet kanssani myös ne onnistumisen tunteet. Ilman teitä tämä olisi ollut varmasti rankempaa.

 Kiitos myös menneestä vuodesta kaikki tiimiläiset ja ex-tiimiläiset! Etenkin Anni ja Emmi! <3

 Kiitos kaikki tutut ja tuntemattomat jotka ovat lukeneet tätä blogia, kommentoineet ja uskaltaneet tulla juttelemaan. Teistä saan voimaa!

 Kiitän myös koko valmennustiimiäni taas yhdestä menneestä vuodesta. Tiimiltäni olen saanut tukea ja apua koko kisavuoden ajan niin poseerauksissa, kehonhuollossa, treeneistä ja kehittymisestä puhumattakaan. Ilman Fitfarmia en olisi ikinä päässyt pois entisestä elämästäni ja kaikki tämä olisi vain sellaista mistä en edes uskaltaisi haaveilla.

Tiimini on koostunut alan ammattilaisista ja uskon, että tällä hetkellä en voisi olla paremmissa käsissä. Tiimini pitää huolta ravinnostani, treeneistäni, poseerauksistani ja kehonhuollostani. Tiimistäni löytyy ammattilainen myös mentaalipuolelle.

Suurin kiitos kuuluu kumminkin Jarille (Jari Mentula), joka uskoi että musta on tähän. Koko vuoden aikana henkisesti kovin asia oli ikilaihduttajasta siirtyä rakennusvaiheeseen, jossa ruokaa piti oikeasti syödä ja paljon. Paino nousi ja välillä tuntui, että mitä ihmeessä se Jari oikein ajattelee, mutta hyvinhän se meni.  Valmentaja tsemppasi läpi vuoden ja jaksoi vielä kisaviikollakin vakuuttaa, että kyllä mun kannattaa sinne lavalle nousta. Koko vuoden aikana tiesin aina, että voin kääntyä valmentajan puoleen jos joku asia mietityttää.  Nyt on taas uudet haasteet edessä ja onneksi on ammattitaitoinen ja kärsivällinen valmentaja, joka jaksaa kuunnella Variksen krääkymistä. 🙂

kuva 4

 

Huomenna paljastan vuoden 2015 tavoitteet!

 Todella upeaa Uutta Vuotta 2015 kaikille!

 

imagesG9GWAVM2

Kuva: Google

 

Miten Voit Kehittää Itseäsi

Olen nyt käyttänyt paljonkin aikaa sisäiseen tutkiskeluun ja miettinyt omia motiiveja ja asioita miten voisin kehitttää itseäni entistä enemmän.

Aloitin itsetutkiskelun kysymyksellä, mistä minä saan mielihyvää. Vastauksella tähän kysymykseen pystyin miettimään konkreettisia asioita ja toimenpiteitä mitä minun kannattaa tehdä.

Koen, että saan mielihyvää mm.:

– Kovasta treenistä

—> Tunteesta, että minä olen vahva ja voimakas

—> Siitä tunteesta, että tietää antanseensa kaikkensa

– Siitä, että kykenee tekemään jotain sellaista mihin kaikki eivät pysty

– Rutiineista ja säännöllisyydestä

– Asioista joita tekemällä tajuaa olevansa oikea urheilija

– Tunnustuksesta jota saa tehdystä työstä

– Esiintymisestä

adult-education-572269_1280

Sitten aloitin miettimään, että mitä asioita minun tulee tehdä, että jokapäiväinen elämäni ja kaikki toimintani ohjaavat näiden mielihyvää tuottavien asioiden toteutumiseen. 

Kova treeni

– Täytyy keskittyä vielä enemmän joka ikiseen toistoon

– Kun kipu alkaa (Hyvä kipu) niin jatkaa vielä, enkä missään nimessä luovuta kesken

– Täytyy varata vielä enemmän aikaa itse treeniin; alkulämmittely, treeni ja venytykset

– Ennen salille menoa, käytän hetken aikaa mielikuvaharjoitteluun jossa käyn tulevan salitreenin läpi; mille sen pitää tuntua, mitä liikkeitä teen jne.

Tunteesta, että kykenee tekemään jotain sellaista mihin kaikki eivät pysty

– Kun iskee väsymys, niin pitää muistaa että nyt ”ne muut” jäisi lepäämään mutta minä en ole ”ne muut”!

– Pidän kiinni omasta mantrastani: Minä pystyn ihan mihin vaan!

Rutiineista ja säännöllisyydestä

– Kun kerta nautin rutiineista niin minun tulee pyrkiä tekemään kaikesta rutiinia; ruokavalio, treenit, poseharkat ja kehonhuolto

 

—> Näitä kaikkia tekemällä tunnen olevani urheilija.

 

gym-546138_1280

Voittaminen

Koen, että Urheilijan ja huippu-urheilijan ero ei ole suuri. Ero piilee niissä pienissä arkisissa asioissa. Ne pieneltä tuntuvat valinnat arjessa ovat ne merkittävät valinnat pitkällä aikavälillä:

– Katsonko tämän sarjan vai menekö nukkumaan niin, että saan nukuttua 8 tuntia.

– Skippaanko kehonhuollon, kun nyt ei vaan huvita.

– Jätänkö nyt välipalan syömättä kun en kerkeä pitämään taukoa.

Nämä pienet valinnat voivat tuntua siinä hetkessä merkityksemättömiltä, mutta kun puhutaan kuukausista tai jopa vuosista, niin niiden merkitys kasvaa.

Itse uskon, että kuka tahansa voi olla voittaja kun on vaan omistautunut lajilleen ja on valmis suunnittelemaan elämän treenien ympärille eikä niinkään treenit elämän ympärile. Tällä nyt tarkoitan sitä että treenit, kehonhuolto jne on prioriteetti yksi, ainakin kisakaudella.

Toki joillakin lähtökohdat, tausta ja ihan vain jumalan suomat lahjat vaikkapa fysiikkaan, antavat oman mausteensa tähän soppaan. Välttämättä näiden henkilöiden ei tarvitse paiskia niin kovin töitä tai he pystyvät sovittamaan treenit elämän ympärillle muita helpommin, mutta itsellä ei valitettavatsi näin ole.

Minulla ei ole mitään urheilutaustaa, geenitkin on nyt mitä on (ei suvussa mitään atleetteja ole) ja lähtökohtakin on ollut huono (huomattava ylipaino), joten minun jos kenen on tehtävä kaikki tämä, jos haluan lajissani pärjätä.. Ja minähän haluan.

Eli omalla kohdallani minun tulee mm:

– Kiinnittää huomiota, että saan ne 8 h yöunet

– Otan taas viikkosuunnitelmat käyttöön, että ajanhallinta helpottuu

– Kiinnitän vielä enemmän huomiota treenitehoon ja siihen miten joka ikisen toiston teen

– Lopetan suorittamisen ja keskityn olemaan läsnä

stones-451329_1280

Olen myös miettinyt asioita miten juuri minä voisin menestyä:

– Teen kaiken niin kuin käsketään; ei soveltamista

– Opettelen hallisemaan ajatuksiani ja pyrin lopettamaan stressaamisen

– Keskityn

– Karsin elämästäni kaiken ylimääräisen

– En suorita vaan teen kaiken ajatuksella

– Analysoin treenejäni; mitä voisin parantaa, miten äsken tekemäni treeni olisi voinut ollla asteen verran parempi

– Teen aina parhaani

running-573762_1280

Olen luonut itselleni myös muutaman motivaatiolauseen tai mantran, miksi näitä nyt kutsutaankin. Näitä lauseita mietin silloin, kun on vaikeaa, väsyttää tai on mielitekoja.

Elämä on lyhyt, jokainen sekuntti on tärkeä.

Älä suorita vaan keskity.

Mä pystyn ihan mihin vaan!

sunset-473603_1280

Tämän tutkiskelun jälkeen käytin vielä hetken aikaa miettiäkseni omia arvojani. Jos arvot eivät ole sopusoinnussa tavotteden kanssa, niin menestyminen voi olla entistäkin hankalampaa.

Omat arvot jakaantuivat seuraavasti:

1. Halu olla jotakin / Merkitä jotain

2. Kasvu ja Kehitys

3. Rakkaus

4. Turvallisuus

5. Sosiaaliset suhteet

6. Antamisen halu

7. Vaihtelu

Arvojärjestyshän voi muuttua ihmsillä aina elämäntilanteen mukaan. Omat pääarvot ovat terveys, kehittyminen ja rakkaus. Yllä olevassa listauksessa näkyy miten omat arvot jaakantuvat. Toki kakki nuo ovat todella tärkeitä, mutta tällä hetkellä niiden tärkeysjärjestys on tuo yllä oleva. Näin myös voin todeta, etteivät arvoni ole ristiriidassa tavoitteideni kanssa.

1. Halu olla jotakin / Merkitä jotain

—> Olen valmis tekemään paljon töitä ja uhrauksia, että pärjään lajissani.

2. Kasvu ja Kehitys

Luen alan kirjallisuutta, otan selvää asioista (niin urheilussa kuin työelämässä) ja haluan jatkuvasti kehittää itseäni; että voin olla parempi, että voisin joskus olla paras.

3. Rakkaus

Haluan rakastaa ja tulla rakastetuksi. Haluan, että rakkaat ihmiset ympärilläni voivat olla minusta ylpeitä.

4. Turvallisuus

Pidän rutiineista ja säännöllisyydestä. Ne tuovat turvallisuuden tunnetta.

5. Sosiaaliset suhteet

Ystävät merkitsevät minulle paljon ja ovat suuri tuki!

6. Antamisen halu

Yritän myös olla ystäville avuksi ja teen lahjoituksia esim. hyväntekeväisyyteen, mutta tämä arvo jää omassa listassa tällä hetkellä aika alhaalle. Uskon, että mitä vanhemmaksi tulen niin sitä ylemmäksi tämä nousee omalla arvolistalla.

7. Vaihtelu

Tämä arvo jäi viimeiseksi koska en koe, että vaihtelulla on minulle niin suurta merkitystä.

Suosittelen lämpimästi kaikkia tekemään tämän harjoituksen. Se voi auttaa keskittymään oikeisiin asioihin. Tämän voi tehdä ihan kuka vain. Itsellä vastaukset painottuivat tietenkin urheiluun, mutta vastaukset voivat liittyä vaikka töihin, harrastuksiin, perheeseen, vapaa-aikaan jne.

grass-546794_1280

Jos haluatte itse kokeilla tätä niin tässä on vielä ohjeet:

1. Mieti mitkä asiat tuottavat sinulle mielihyvää?

2. Mieti mitä asioita sinun tulee tehdä, että kukin mielihyvää tuottava asia toteutuu?

3. Mieti mitkä kolme arvoa ovat sinun pääarvot: esim. kehitys, kasvu, terveys, rakkaus, ystävyyssuhteet, antamisen halu, turvallisuus, tai voit keksiä jonkin oman termin myös.

4. Laita seuraavat arvot järjestykseen niin, että ensimmäinen on tärkein ja seitsemäs on vähiten tärkein:

Halu olla jotakin / Merkitä jotain, Kasvu ja Kehitys, Rakkaus, Turvallisuus, Sosiaaliset suhteet, Antamisen halu, vaihtelu.

(Näillä pystyy selvittämään omien arvojen kautta sen, että mikä elämässä on kaikkein tärkeintä omalle hyvinvoinnille. Jotta elämä olisi mielekästä niin arvojen tulee olla sopusoinnussa oman tekemisen kanssa. Jos esimerkiksi turvallisuus on sinun ensimmäinen ja tärkein arvosi niin silloin riskialtis työ ei sovellu sinulle ollenkaan, koska se aiheuttaa ylimääräistä stressiä. Vastauksia kannattaa peilata omaan elämään ja mietttiä onko arvot tasapainossa ja sopusoinussa oman elämän kanssa.)

live-461731_1280