Hae
JohanOnFitness

”NälkäVelka”

Nyt oli ihan pakko kirjoittaa mulle hyvinkin ajankohtaisesta aisasta kuin ”Nälkävelka”! Inspiraatio tähän kirjoitukseen lähti puhtaasti siitä, että kisadieetin jälkeen mulla on ollut kauhea nälkä, koko ajan. Oon pystynyt osittain sitä hillitsemään ja osittain taas en. Mitään ihan järkyttäviä ahmimiskohtauksia ei ole tullut ja painokaan ei ole noussut mulle annetun rajan yli, mutta aikamoista tasapainoilua on ollut.

Eilen julkaisin instagramissa kuvan kirjasta jonka ostin. Kirjan nimi oli Paras ja ostin sen jotta se voisi auttaa mua asennoitumaan oikein uuteen kisakauteen ja välttääkseni nämä lipsahdukset. Suurin motivaattori kirjan ostoon oli se kun söin eilen kolme pullaa.. putkeen ja menin itse siitä hieman paniikkiin. että oho onkohan tämä nyt ihan normaalia. Sain IG:ssä kommentin kuvaan jossa oli linkki Patrik Borg:in blogiin, jossa hän oli kirjoittanut tästä Nälkävelasta. Pääset siihen kirjoitukseen tästä.

Lainaan nyt hänen kirjoituksiaan tässä ja itselle ainakin moni asia kävi hyvinkin järkeen. Eli nälkävelka on hänen mukaansa ihan samanlainen ilmiö kuin univelka tai happivelka. Eli jos ihminen laihduttaa/diettaa eli ei pääse tyydyttämään tätä nälän tunnetta, niin se johtaa ns. ”velkaan” ja tottakai kroppa sitten jossain vaiheessa ns. haluaa periä tämän velan takaisin. Kirjoittaja kuvasi tätä hyvin sillä, että jos ihminen pidättää hengitystä niin loppujen lopuksi päätyy haukkomaan happea siihen asti kun hengitys taas tasaantuu.  Eli käytännössä jos syön liian vähän niin jollain aikavälillä elimistölle tulee pakottava tarve lisätä syömistä; tulee nälkä, mielitekoja jne. Ja lopulta ihminenhän syö.

Kirjoittaja on omassa kirjoituksessaan avannut tätä huomattavasti paljon enemmän ja suosittelen teitä kaikkia lukemaan sen. 🙂

Mitä itselle olennaista on tieto siitä, että pystyykö loppupeleissä tätä Nälkävelkaa vastustamaan. Kirjoittajan mukaan se ei olisi järkevää. Eli jos nälkävelkaa kertyy ja se alkaa iskemään takaisin niin sitä hänen mukaansa ei kannattaisi vastustaa. Tämä sen takia, koska jos tätä loputonta nälkää lopulta kykenee vastustamaan itsekurilla niin lopputulos voi olla jonkinasteinen syömishäiriö. Esimerkkinä ahmimiskohtaukset –> huono omatunto –> painon kontrollointi esim liikkumalla hulluna ja nälkä taas kasvaa. Kuulostaa aika pelottavan tutulta!!

Kirjoittajan mukaan paras ratkaisu olisi vaan syödä jos on nälkä ja juurikin terveellistä ja puhdasta ruokaa. Ymmärsin itse näin, että jossain vaiheessa nälkävelka ns. tasaantuu kun elimistö pääsee taas tasapainoon. Itse tietenkin mietin, että mitenkäs tämä vaikuttaa sitten kilpaurheilijaan jonka elämään kuuluu painon kontrollointi ja diettaaminen. Kirjoittajan mukaan ideaalitilanne myös diettaamisessa olisi, että painoa pudotetaan vähän kerrallaan eikä paljon ja nopeasti eli järkevillä miinus kaloreilla.

Itsellä ei kisadietillä oikeastaan ollut kovaa nälkää kuin ihan vain muutaman kerran, koska taisin olla niin pienillä kaloreilla ettei nälkää enää tuntenut joka oli mulle tosi miellyttävää. Olo oli hyvä ja mielitekojakaan ei ollut. Nyt sitten kun kaloreita nostettiin ja tuli nälkä niin mulla on ollut kova painiskelu uuden tuntemuksen kanssa.

Innostuin tästä Patrik Borgin kirjoituksesta ja siinä oli paljon mielenkiintoisia näkökulmia. Miten itse aion jatkaa eli alanko nyt sitten mättämään puhdasta ruokaa niin en rupea. Tulen edelleen noudattamaan valmentajan ohjeita johon luotan 110 % ja mitä muiltakin kisanneilta olen kuullut että kyllä se nälkä vaan jossain vaiheessa hellittää kun vaan jaksaa odottaa. 🙂 Jos mulle tulee ns. tarve ahmia, niin näiden kolmen pullan tilalle otan sitten vaikka hedelmiä ja rahkaa. Eli sovellan Borg:in ohjetta näin. 🙂

Tässä vielä uudelleen linkki tähän Nälkävelka-kirjoitukseen: http://patrikborg.blogspot.fi/2012/12/nalkavelka.html

TASSA

TÄSSÄ KISADIETIN ”NÄLKÄVELKA”

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *