Hae
JohanOnFitness

Pidä Kesäkunto Yllä Pienillä Teoilla

Nyt varmasti todella monella kesäloma jo lähestyy ja kevät ollaankin tehty parempia valintoja niin ruokailujen kuin treenienkin suhteen ja kesäkuntokin on joko saavutettu tai on melkein saavutettu. 🙂

Miten sitä kovalla työllä saavutettua kesäkondista voi pitää yllä kesälomalla?

En missään nimessä suosittele, että kesälomalla laitetaan kaikki keväällä hyväksi havaitut opit syrjään ja mennään asenteella, että nyt kun pääsin tavoitteeseeni niin voin syödä tämän ja juoda tämän jne.  Jos näin menee koko kesäloman niin syksyllä kesäkunto on historiaa ja vyötäröä voi koristaa jopa muutama extra kilo siihen mistä alun perin lähti liikkeelle. Öhöm.. kokemusta on. 😀

En nyt väitä että koko kesä kaikkien kannattaisi katsoa mitä suuhunsa laittaa mutta pienillä teoilla voi olla isojakin vaikutuksia.

1. Älä vähennä liikuntaa

Jos olit käynyt keväällä lenkillä ja salilla niin suosittelen, että pidät kulutustason yhtä korkeana nyt kesälomallakin. Lenkkien määrää voi jopa vähän lisätä jos haluat syödä vähän enemmän kuin keväällä.

2. Harrasta hyötyliikuntaa

Joka paikkaan ei tarvitse mennä autolla. Jätä auto myös kesäloman viettoon ja matkusta pyörällä tai kävellen. Näin tulee huomaamatta paljonkin hyötyliikuntaa. Mikäpäs sen ihanampaa kuin mennä pyöräretkelle tutustumaan lähiseudun rantoihin.

3. Syö fiksusti

Mökillä tulee varmasti grillattua ja herkkuja tulee napsittua herkemmin kun on se lomamoodi päällä. Grillatakin voi terveellisesti. Tee itse omat vähäkaloriset marinadit ja vaihda makkara ja grillitaskut kunnon pihviin tai kanafileeseen. Niitä ei ainakaan tule popsittua liikaa. Syö paljon kasviksia ja muista juoda vettä! Grillatun kanan kanssa sopii hyvin torilta ostetut tuoreet vihannekset. NAM!

4. Mökillä ei tarvitse tissutella

Monelle on varmasti tuttua se, että heti kun auto ajaa mökin pihaan aukeaa myös se tölkkiolut/siideri. Tölkkejä kuluu mökkireissun aikana enemmän kuin viimeisen puolen vuoden aikana yhteensä kun koko reissu tissutellaan aamusta iltaan. Monelle se on varmasti ihan vain tapa. Kokeile vaihtaa alkoholillinen juoma vaikka pepsimax tölkkiin. Jostain kumman syystä sitä ei tule juotua yhtä paljon. 😀 Jos välttämättä haluat nauttia alkoholia reissun aikana niin ota vaikka ainoastaan ruuan yhteydessä muutama lasi viiniä.

5. Lomallakaan ei tarvitse herkutella joka päivä

Tiedän itsekkin kokemuksesta miten helposti sitä lomalla herkuttelee miltei päivittäin ihan vain sen takia kun on lomalla. Rajaa herkuttelupäivät vaikka viikonloppuihin tai rajoita sitä edes jollain tasolla. Lomalla voit toki syödä sen pullan kahvin kanssa tai jäätelön rannalla mutta pidä järki kädessä. 🙂

6. Nauti ja älä stressaa

Stressi kerää nesteitä. Yritä nauttia lomasta koko sydämmellä. Se on ihan sama oletko tavoitepainossa vai et mutta kanna itsesi rakkaudella ja ole myös itsellesi armollinen. Olet tehnyt paljon töitä ansaitaksesi kesäloman joten yritä myös nauttia siitä. Tee vain niitä fiksuja päätöksiä myös kesälomalla niin syksyllä on myös paljon parempi mieli aloittaa arkirutiinit hyvinvointisena. 🙂

Ihanaa kesää kaikilla!

 

kuva

2 kommenttia

  1. Terhi kirjoitti:

    Kiva postaus Johanna ja hyviä huomioita! Myös minulle joka ei ole tsempannut koko kevättä ;), mutta toivottavasti pystyy lomalla taas urheilemaan enemmän ja nauttimaan kesästä muuten.:)
    Aurinkoista kesää!

    • johannavaris kirjoitti:

      Hei Terhi ja kiitos kommentista!

      Kyllä, juurikin näin! Tästä voi poimia ne itselle sopivimmat keinot. 🙂 Kesälomalla voi olla mielekkäämpääkin urheilla kun energiaa ei ole kulunut töissä! 🙂

      Ihanaa kesää myös sinulle!

      Yt,
      Johanna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *