Hae
JohanOnFitness

Meditaatiota ja #TeeHyvää

 Viikko alkoi taas ihan mukavasti ja maanantaina pidinkin urheilusta kokonaan vapaapäivän. En koko päivänä tehnyt yhtään mitään vaan otin vain rennosti. Olin toki töissä ja töiden jälkeen kävin hoidattamassa kipeää selkää kiropraktikolla. Menin mun yhteistyökumppanin Helsinki Kiropraktiikan vastaanotolle. Naksauteltiin selkää vähän auki ja se kyllä vähän auttoi. Sain vinkkejä lenkkiasentoon joita ehdottomasti aion totella. Luulen että selkä on vain jotenkin ylirasittunut. Varasin ajan myös SelkäCentteriin todella tunnetulle ja hyvälle fysioterapeutille perjantaiksi niin katsotaan mikä tuomio sieltä suunnasta tulee.

Maanantaina kokeilin myös meditaatiota. Tiedän, ei kuulosta yhtään multa, mutta halusin hetkeksi rentoutua ja saada ajatukset nollattua. Tein todella yksinkertaisen meditaation joka kesti vain 10 minuuttia.

Makasin hyvässä asennossa ja laitoin korvalaput päähän ja laitoin soimaan meditaatiomusiikkia. Rupesin keskittymään hengittämiseen ja hengitin todella rauhallisesti sisään ja ulos, niin että ilma tuntui palleassa asti.

Jokaisella ulos hengityksellä sanoin numeron pääni sisällä.. 1…2…3….4…5 ja sitten aloitin alusta. Toistin tämän noin 5 kertaa. Keskityin että en ajattele mitään muuta kuin sitä hengittämistä ja seuraavaa numeroa.

Tämän jälkeen rupesin keskittymään siihen, että miltä hengittäminen tuntuu ja mille mussa tuntuu mun muualla vartalossa kun hengitän rauhallisesti. Kävin läpi varpaat, jalkapöydän, sääret, pohkeet, vatsan, käden, pään jne. Keskityin hengittämiseen ja vaan siihen tunteeseen mitä missäkin kohdassa tunnen.

Olin todella positiivisesti yllättynyt ettei ajatukset karkaillut oikeastaan ollenkaan ja pystyin keskittymään siihen hetkeen.  Olo oli rauhoittunut ja rentoutunut. Aion tehdä tämän joka päivä. Ei vie aikaa kuin 10 minuuttia ja saa ajatukset ja kropan rennoksi. Tekee hyvää keholle ja mielelle. Suosittelen!

Luin, että meditaatio tekee mm. harjoittajastaan rauhallisemman, parantaa tietoisuutta, lisää sisäistä rauhaa, auttaa hetkessä olemista, parantaa ajattelukykyä, lepuuttaa aivoja ja vähentää unettomuutta. Eli käytännössä myös vähentää stressiä.

Meditaation terveysvaikutuksia on taas mm. juuri se stressin väheneminen, parantaa kivunsietokykyä, parantaa sydämen kuntoa, vähentää verenpainetta ja tulehduksia, parantaa immuniteettia, rahoittaa vatsan toimintaa, auttaa torjumaan sairauksia ja torjuu sekä vähentää ahdistusta ja masennusta sekä auttaa pudottamaan painoa.

Eli aika paljon näyttäisi olevan hyötyä. Nyt ainakin kokeilen tätä ja katsotaan miten käy. Ei tämä varmasti huonostakaan ole ja itselle ainakin on tullut hyvä ja rauhallinen olo ja mieli meditaation jälkeen. 🙂

(Lähde: http://elaparemmin.fi/blogi/meditaation-hyodyt-ja-terveysvaikutukset-ja-kutsu-30-paivan-meditaatiohaasteeseen/#sthash.JzSnr51x.dpuf)

Eilen menin töiden jälkeen salille. Olin tosi väsynyt, mutta silti päätin mennä. Joskus nimittäin (yleensä aina) se sali vaan piristää kun siellä pääsee vauhtiin. Tällä kertaa niin ei nyt käynyt. Oli ihan ok perustreeni mutta ei mitään endorfiinihöyryjä tai itsensä voittamisia. Joskus näin. Pääasia että treeni tuli tehtyä. 🙂

#TeeHyvää

Aloitin myös eilen uuden haasteen. Nyt kun on ollut arkihaasteita ja ruokahaasteita, joissa ihmiset kuvailevat päivän tekemisiään ja syömisiään niin halusin tehdä jotain muuta.

Tällaisia haasteita varmasti on jo olemassa mutta kukaan ei ainakaan ollut haastanut mua joten aloitin haasteen nimeltä: Tee Hyvää -Haaste! Ideana on, että joka päivä 5 päivän ajan tehdään jotain hyvää. Esimerkiksi lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen, autetaan mummo kadun yli, yllätetään kavereita positiivisesti, tai ihan mitä vain hyvää josta toiselle ja samalla itselle tulee hyvä mieli! Itse tein eilen lahjoituksen Lasten Sairaalalle ja tänään sitten jotain muuta.. selviää sitten Instagramissa. 🙂 (@johannavaris)

Joka päivä viiden päivän ajan tulee haastaa mukaan myös viisi muuta henkilöä, tuttua tai tuntematonta. Toivottavasti tämä jäisi päälle ja ihmiset kiinnittäisivät enemmän huomiota siihen miten saataisiin hyvä kiertämään. Haastan lukijatkin mukaan tähän! Tehdään yhdessä hyvää! Käyttäkää esim instagramissa hastagia #teehyvää

Mukavaa viikkoa kaikille! 🙂

 

kiro

kasvo1405

 

lashj 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *