Hae
JohanOnFitness

Yleisimmät Treenivirheet Salilla

Kun alotin salilla käymisen niin olin aika tietämätön asioista ja tein paljon aloittelijoiden virheitä. Toivottavasti tästä listasta on edes jollekkin apua!

 Virhe 1     Treeniohjelma ei vastaa tavoitteitasi

Jokaisen salilla käyvän henkilön olisi hyvä pyytää saliohjelma ammattilaiselta. Ammattilaisen kanssa tehty saliohjelma auttaa pääsemään niihin omiin tavoitteisiin.; haluatko laihtua, kiinteytyä vai saada paljon lihasta?

Virhe 2     Treenaat liikaa

Kun aloitat treenaamisen niin salilla ei tarvitse viettää useita tunteja. Tee tehokas tunnin treeni hyvällä intensiteetillä ja älä pidä liian pitkiä palautusaikoja sarjojen välissä: 1-2 min riittää. Tunnissa saa vedettyä todella tehokkaan ja rankan treenin kun ei lue aikakausilehtiä tai juoruile ystävän kanssa.

Virhe 3     Treenaat vain ongelma kohtaasi

Jos kehossa on rasvaa et valitettavasti saa vatsalihaksia näkyviin tekemällä pelkästään kaiken maailman vatsalihasliikkeitä. Jos esimerkiksi vatsa on ongelma kohtasi, niin sinun tulee treenata salilla tasapuolisesti kaikkia lihasryhmiä ja tehdä päälle aerobista liikuntaa. Salitreenissä kannattaa muistaa että keho on kokonaisuus ja se kannattaa pitää tasapainossa myös treenatessa.

Vihe 4     Et muista lämmitellä

Ennen treenniä kannattaa lämmitellä esim 5-10 minuuttia juoksumatolla tai vähintäänkin tehdä ensimmäinen sarja lämmittelynä. Näin vältyt paremmin loukkaantumisilta ja saat myös itsestäsi enemmän irti työsarjoissa.

Virhe 5     Et muista venytellä

Kehonhuollon merkitystä urheilussa ei voi korostaa liikaa. Huoltamalla kehoasi se mm. palautuu nopeammin sekä loukkaantumisriskit vähenee!

 Virhe 6     Treenaat liian pienillä painoilla

Jos teet esimerkiksi jalkaprässiä ja ohjelmaasi kuuluu tehdä liikettä 3 sarjaa jossa jokaisella sarjalla tehdään 12 toistoa. Jos pystyisit tekemään helposti toistoja vielä tuon 12 jälkeen niin sinulla on aivan liian vähän painoja. Kannattaa pitää aina mielessä että kaksi viimeistä toistoa pitäisi olla jo todella puserrusta. Uskalla siis lisätä painoja! Muista myös että kehityt koko ajan joten painoja kannattaa lisätä tietyin väliajoin!

Virhe 7     Treenaat liian suurilla painoilla

Aloittelijoilla voi olla näyttämisen halu ja painoja ladataan aivan liikaa. Kiinnitä huomio puhtaisiin liikeratoihin ja jos jo ensimmäisissä toistoissa liikerata kärsii ja liikkeet eivät tule puhtaasti niin vähennä painoja. Toki kaksi viimeistä toistoa voi tullakin jo vähän heikommalla tekniikalla mutta niissäkin pitää säilyä kontrolli. Kun teet liikkeet puhtaasti niin liike käy varmasti paremmin sinne minne pitääkin ja vältyt ”turhilta” loukkaantumisilta.

 Virhe 8     Et Pidä Välipäiviä

Lihas kasvaa vain levossa. Muista siis pitää viikossa vähintään 1-2 välipäivää jolloin et harrastaisi mitään liikuntaa. Kehon pitää antaa palautua treeneistä kehittyäkseen. Näin et aja itseäsi myös ylikuntoon. Jos välipäivinä seinät kaatuu päälle niin käy vaikka kevyellä kävelyllä.

 

 11 (2)

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *