Hae
JohanOnFitness

Hauskoja Vinkkejä Stressin Välttämiseen

Oon itse huomannut, että stressi vaikuttaa muhun niin fyysisesti kuin henkisestikin. Kovan paineen ja stressin alla mulla on lihassärkyä, pääkipua, huimausta, vatsan kanssa ongelmia ja paljon sekä oon entistä väsyneempi ja ärtyinen . Eli stressi vaikuttaa ainakin muhun todella paljon. Sellainen sopiva stressi on taas hyvästä. Tunnen itseni tehokkaaksi ja saan aikaan paljon asioita sekä mulla on valpas olo. Jossain vaiheessa se stressi sitten aina aika ajoin lisääntyy ihan huomaamatta ja tunnistan sen kun mulla alkaa olemaan noita oireita. Siinä vaiheessa on vaan pakko ottaa aikalisä ja saada tasattua se tilanne.

Löysin netistä hauskan listan asioista joilla pystyy vähentämään sellaista turhaa arkistressiä. Listassa oli mun mielestä todella hyviä vinkkejä. Osa ihan itsestään selvyyksiä, mutta paljonkin arkea helpottavia asioita. Tein listaan muutaman oman lisäyksen ja selitteenkin. Listaus oli tehty täysin humoristisesti joka teki siitä mun mielestä entistä paremman.

Vähemmän Stessiä -lista:

  • Pidä kukkarossa aina mukana postimerkkejä.

Mikään ei ole kauheampaa kuin rynnätä kiireessä postiin jonottamaan postimerkkejä.

  • Pidä aina extra käteistä kotona.

Kun käteisen tarve iskee, niin ei tarvitse heti sännätä automaatille. Omalla kohdalla käy aina niin kun bussilippuun ei ole käteistä.

  • Hanki hyvä kirja.

Pidä kirjaa siltä hetkeä varten kun haluat paeta arkea edes vähäksi aikaa.

  • Älä pukeudu liian tiukkoihin housuihin tai epämukaviin kenkiin.

Nopein tapa tuntea itsensä onnettomaksi on pitää päällään jotain sellaista jossa tuntee itsensä epävarmaksi.

  • Älä päästä nälän yllättämään.

Kanna aina mukana esim. proteiinipatukka jos ateriaväli venyy liian pitkäksi. Näin et tule liian äkäiseksi.

  • Pidä salasanasi aina samassa paikassa.

Pistä salasanasi ylös johonkin turvalliseen, lukolliseen paikkaan johon pääset vain itse.

  • Laita avaimesi aina samaan paikkaan.

Säästyt siltä paniikilta kun olet kiireessä lähdössä kotoa ja etsit avaimiasi joka paikasta ja et löydä niitä mistään. Laita ne vaikka koukkuun eteiseen tai johonkin eteisen tasolle josta voit ne helposti ja nopeasti ottaa mukaasi.

  • Kanna mukana käsilaukussa hätä-pakkaus.

Hätäpakkauksessa kannattaa olla särkylääkettä, laastaria ja naisilla varsinkin kk-suoja, itse kannan mukana aina myös rennietä.

  • Petaa sänkysi.

Investoi aamusta kaksi minuuttia aikaa sängyn petaamiseen. Kiität itseäsi myöhemmin kun tulet kotiin ja siellä on siistiä ja rauhallista.

  • Tutustu naapureihisi.

Tutustu edes yhteen naapuriin ihan vain siltä varalta jos lukitset joskus itsesi kämpän ulkopuolelle tai sinulla on vaikka aamukahvi loppu. Itsehän olen käynyt naapurolta hakemassa aamukahvia. 😀

  • Älä anna ikinä auton bensamittarin mennä punaiselle.

Tää ei tarttee edes selitystä. Mulla ainakin sydän rupee hakkaamaan heti kun bensavalo syttyy. (Toisaalta nykyisessä autossa se bensavalo ei edes syty joten stressitilat on vieläkin kovemmat). 😀

  • Mene sänkyyn 30 minuuttia aikaisemmin kuin olet tottunut.

Laita vaikka se lempi sarja nauhalle ja katso loput siitä aamulla. Keho ja mieli kiittää!

  • Nouse ylös 20 minuuttia aikaisemmin kuin olet tottunut.

Pääset näin tekemään aamutoimet rauhassa ja sinun ei tarvitse juosta ovesta ulos.

  • Naura itsellesi.

Kaiken ei tarvitse olla niin vakavaa. Löydä  huumoria hektisistä tilanteista jotka yleensä stressaavat.

  • Muista että kakki me ollaan vain ihmisiä . (Tää oli mun oma lisä. :))

 

(Lähde: Gretchen Rubin, Happiness Project:in laatija, realsimple.com)

 

 images

Kuva: Google

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *